De Apple nieuwssite 9to5mac weet vandaag te meldden dat Apple binnenkort een nieuwe dienst lanceert, waarmee op afstand de iPhone, iPad of iPod Touch van gebruikers gerepareerd kan worden. De nieuwe dienst werkt via het internet en kan snel een diagnose stellen van het probleem en in sommige gevallen ook een oplossing bieden.
Door de iDevices te scannen kan de tool precies zien wat er precies mis is het het toestel en hoe het opgelost moet worden. Als gebruiker kan je online een verzoek indienen bij Apple om je toestel te laten scannen. Hiervan krijg je een e-mail en als je die bevestigt hebt zal Apple je iPhone, iPad of iPod Touch gaan scannen op mogelijke problemen.
De informatie die Apple dan binnenkrijgt zijn onder andere: gebruikerspatronen, temperatuurwaarschuwingen, serienummer en geheugengebruik. Dit zou de meest eenvoudige manier zijn om mensen te kunnen helpen zonder dat ze ergens naartoe moeten om hun iDevice te laten testen. Indien er een hardware-probleem wordt gevonden zal je uiteraard alsnog naar de winkel toe moeten, maar voor software-problemen kan de dienst mogelijk veel oplossingen bieden. Daarnaast zijn de gegevens weer van groot belang voor de technische afdeling van Apple. De dienst zal binnen enkele maanden beschikbaar worden.