1 min

Uit onderzoek van de Phone House onder duizend mobiele telefoongebruikers blijkt dat 77 procent van mening is dat het aanbod van data-abonnementen onoverzichtelijker is geworden met de nieuwe tarieven van de telecomproviders. Gebruikers hebben geen idee welk abonnement goed bij hun dataverbruik past.

"Zo’n 77 procent van de gebruikers heeft geen idee welke provider een voor hen best passende data-abonnementen heeft", aldus Nick Willcox, Manager Director van de Phone House. De afgelopen maanden hebben telecomproviders KPN, Vodafone en T-mobile de abonnementen met mobiel internet aangepast, waarbij het onbeperkt internet is omgezet in een datalimiet dat verschilt per abonnement.

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna de helft, 45 procent, niet weet hoe het dataverbruik bij gehouden kan worden en 28 procent heeft geen idee hoeveel data hij of zij verbruikt.

Ondanks de onduidelijkheid rondom de abonnementsstructuren houdt dit Nederlanders niet tegen een smartphone aan te schaffen. Inmiddels heeft bijna de helft 42 procent van de 1.000 ondervraagde mobiele telefoonbezitters een smartphone. Onder de smartphonebezitters is het Android-besturingssysteem het meest populair met 38 procent. Gevolgd door iOS 11 procent en BlackBerry 10 procent. Populaire smartphones zijn die van Samsung met 30 procent, HTC met 18 procent en Nokia met 18 procent. De iPhone volgt met 12 procent. Nokia blijkt ook populair onder Nederlanders met een ‘gewone’ mobiele telefoon. Maar liefst 42 procent van hen heeft een Nokia, gevolgd door Samsung 25 procent en Sony Ericsson 7 procent.