2min

De mobiele markt is constant in beweging. Dit blijkt ook uit een onderzoek van Sim Only, een partij die enkel simkaarten verkoopt. Uit het onderzoek komen als voornaamste punten dat KPN marktaandeel aan het verliezen is, meer mensen voor een abonnement kiezen dan voor prepaid-abonnement en het gebruik van mobiel internet met 77 procent is toegenomen.

In 2011 zijn er in Nederland in totaal bijna 20 miljoen mobiele telefoons aanwezig. Dit zijn dus meer telefoons dan mensen. Per persoon zijn er 1,2 mobiele telefoons, elk huishouden heeft de beschikking over 2,6 mobiele telefoons.

Het marktaandeel van KPN is het grootst, maar daalde in 2011 wel met bijna 6 procent. Daarentegen lijken Vodafone en T-Mobile het stukken beter te doen, met een groei van respectievelijk 7 en 6 procent. KPN, Vodafone en T-Mobile bezitten een marktaandeel van respectievelijk 49, 27 en 24 procent.

Zogenaamde postpaid-abonnementen zitten in de lift. In 2011 groeide het aandeel postpaid-abonnementen met iets meer dan 5 procent, terwijl het aantal prepaid-abonnementen met meer dan 7 procent daalde. Het gebruik van mobiel internet verloopt voor 75 procent via telefoons, de overige 25 procent is afkomstig van dongles. De Apple iPhone is de populairste telefoon om mee te surfen over het internet.

Smartphones zoals de iPhone lijken het sowieso goed te doen. In 2011 zijn er voor het eerst meer smartphones verkocht dan gewone telefoons. De merken die bij Sim Only de beste zaken doen zijn Samsung, Apple en Nokia. Zij zijn verantwoordelijk voor een aandeel van respectievelijk 28,5, 27,6 en 18,2 procent in de verkopen.

Sim Only onderzocht ook het belgedrag van Nederlands. Jaarlijks bellen we met 23 miljard minuten gesprekstijd aardig wat af. We versturen daarnaast ook nog eens 11 miljard SMS-berichten en verbruiken 14 miljoen Gigabyte aan mobiele data, wat 77 procent meer is dan in 2010.

Sim Only heeft een infographic gemaakt waarin alle onderzoeksresultaten zijn af te lezen. De infographic is terug te vinden op de website van Sim Only.