1 min

Tags in dit artikel

, ,

KPN heeft een reeds bekende techniek over haar netwerk uitgerold die de geluidskwaliteit van telefoongesprekken een stuk zal verbeteren. De HD-Voice dienst van KPN is sinds afgelopen maandag werkzaam.

Met behulp van deze techniek neemt de kwaliteit van een telefoongesprek behoorlijk toe. HD-voice filtert het achtergrondgeluid namelijk beter weg, waardoor een gesprekspartner vele malen duidelijker te verstaan is. Uit tests die KPN afgelopen maanden uitvoerde kwam dit ook naar buiten. Volgens KPN gaf maar liefst 78 procent van de testgroep aan verbetering te merken. Naast weg gefilterde achtergrondgeluiden worden ook hoge en lage tonen beter herkend, waardoor een stem beter uit de verf komt.

De techniek is door KPN afgelopen maandag geïntroduceerd en per direct te gebruiken voor het mobiele netwerk van KPN. Klanten van Hi vallen hier dus ook onder. Niet iedereen zal echter gebruik kunnen maken van de verhoogde geluidskwaliteit, hiervoor is het namelijk noodzakelijk dat beide personen in een telefoongesprek beschikken over een toestel met ondersteuning van HD-Voice. Volgens KPN is dit momenteel het geval bij ongeveer 20 procent van alle telefoons. Tegen het eind van het jaar wil KPN dit getal graag verdubbeld zien worden.