2min

Tags in dit artikel

, , ,

Analisten zijn bang dat Apple met de introductie van de iPad mini de pc-markt die nu al op zijn gat ligt verder aan zal tasten. De PC-verkopen zullen volgens de laatste verwachtingen voor het eerst sinds 11 jaar dalen.

Mark Moskowitz, analist bij J.P. Morgan, zegt: "Zoals wij het zien zal de iPad mini prijsgevoelige consumenten aanspreken, naast consumenten die nu e-readers hebben. Gezien de moeilijke financiele tijden denken wij dat prijsgevoelige gebruikers zich aangetrokken zullen voelen tot de iPad mini, in plaats van een eventuele geplande pc-aankoop af te ronden".

Moskowitz legt uit dat in moeilijke economische tijden consumenten graag "feel good"-aankopen doen. In dat geval zijn de iPad mini van Apple en andere tablets duidelijk in het voordeel ten opzichte van traditionele pc’s. Daarnaast vervangen consumenten mobiele apparaten als tablets en smartphones twee tot drie keer zo vaak als een computer. Dit houdt in dat pc’s van vier tot vijf jaar nu zes tot zeven jaar meegaan, voordat ze vervangen worden.

De laatste geruchten over de iPad mini suggereren dat het apparaat 330 dollar zou gaan kosten. Moskowitz wijst erop dat hij geruchten heeft gehoord over een prijs die rond de 249 dollar zou liggen. Moskowitz zegt: "Ons onderzoek wees uit dat de kleinere maat, afwezigheid van de Retina-display en minder opslagcapaciteit allemaal bijdragen aan een potentiële prijs van 249 dollar".

Andere analisten denken dat de iPad mini de verkopen zal weghalen bij de grotere iPad-modellen. Echter, Moskowith wijst dit van de hand, hij vindt dat Apple in het verleden keer op keer bewezen heeft dat het de juiste prijzen hanteert, waardoor kanibalisatie van eigen producten grotendeels voorkomen wordt.