Het is niet de vraag of Apple de iPad Mini op de markt brengt, maar wanneer dat gebeurt. Het verschijnen van een kleinere variant van de populaire iPad 2 is onvermijdelijk, dat zegt analist Shaw Wu.

Volgens Wu experimenteert Apple al vanaf 2009 met verschillende schermgroottes, variërend van 4 inch tot 12 inch. Volgens hem is het in strategisch opzicht verstandig om de iPad Mini te lanceren om zo de verkopen van haar tablets te vergroten en de strijd aan te gaan met de concurrentie. Het zou volgens Wu "de groote nachtmerrie" van de concurrentie zijn als Apple ook met een kleinere en goedkopere tabletvariant op de markt komt. Volgens de analist hebben andere partijen nu al moeite om te concurreren met de huidige prijsniveaus van Apple.

Steve Jobs heeft altijd gezegd dat hij geen iPads wil introduceren met een kleiner scherm. Dat zou een prettige internet- en gebruikservaring in de weg staan en is gedoemd te mislukken. De reden dat concurrenten met kleinere tablets op de markt komen, had volgens Jobs te maken met het feit dat zij onvoldoende middelen hebben om tablets met grote schermen te bieden tegen dezelfde prijs als Apple.

Blogger John Gruber wist al eerder te melden dat Apple aan een verkleinde versie van de iPad 2 werkt. Deze zou volgens hem over een scherm van 7.85 inch beschikken en dezelfde resolutie als de originele iPad hebben (1024 x 768). Hij vermeldde er wel nadrukkelijk bij dat hij niet met zekerheid kon zeggen of en zo ja wanneer de iPad Mini dan verkrijgbaar zou zijn. Volgens de laatste geruchten zal de iPad Mini deze herfst in de schappen liggen voor een prijs van 249 of 299 dollar.