2min Devices

Omzet sociale apps App Store 87 procent gestegen

Een onderzoek van App Annie laat een omzetstijging van 87 procent zien van sociale apps in de App Store ten opzichte van een jaar eerder. De netwerkapplicaties genereren nu op twee categorieën na het meeste omzet en hebben zich daarmee ontwikkeld tot een serieuze markt.

De markt voor socialenetwerkapplicaties wordt volwassen. De categorie is de App Store’s grootste omzetmotor na games en productiviteit. Het aantal maandelijkse downloads stijgt met 30 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Sociale apps vertegenwoordigen nu 5 procent van het totaalaantal downloads en is het snelst in omzet groeiende onderdeel van de Store.

Die groei is vooral te verklaren door het explosieve succes van betaalde apps in Japan en China. Applicaties als Line, WeChat en Sina Weibo stijgen snel en ook het aandeel ‘sociale’ Chinezen is flink toegenomen.

Meest gedownload blijven traditiegetrouw Facebook, Apple’s Find My Friends, Twitter en Skype, hoewel de binnenkomst van WeChat op plaats zes indrukwekkend te noemen is.

App Annie stelt dat het plafond voor deze markt nog lang niet in zicht is, wat een voorbode kan zijn voor een concurrentiestrijd onder sociale apps. Veel nog kleine regionale applicaties dromen van wereldverovering, wat een interessant spektakel belooft wanneer die dromen botsen in de strijd om onze tijd en donaties.

Bron:App Annie