1 min

Microsoft Research Asia heeft een technologie ontwikkeld waarmee smartphones de stemming van een gebruiker kunnen meten en automatisch op sociale netwerken kunnen plaatsen. Afgezien van privacygevoelige zorgen bij zo’n techniek, zou het volgens Microsoft ook goede dingen kunnen brengen.

Door smartphones de mogelijkheid te geven om de stemming van zijn eigenaar waar te nemen en te delen op sociale netwerken, weet de sociale omgeving van die gebruiker beter wanneer het wel en niet een geschikt moment is om bepaalde gespreksonderwerpen op tafel te gooien, bijvoorbeeld.

Dit kan ook op zakelijk niveau een verschil maken. Als een werknemer bijvoorbeeld ziet dat zijn baas niet in een optimale stemming is, kan de woordkeuze in een (digitaal) gesprek een verschil maken voor het verloop ervan. Andere toepassingen zouden geïmplementeerd kunnen worden in diensten die muziek en video’s voorschotelen, zoals Spotify en Netflix. Aan de hand van de stemming zou een geschikte keuze gemaakt kunnen worden.

Het systeem is op dit moment in staat om de gemoedstoestand van zijn gebruiker met een precisie van 66 procent waar te nemen. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel. Een lichtpuntje is al dat het systeem kan leren van de gebruiker, waardoor de waarneming in een tijd van twee maanden stijgt naar 93 procent waarheidsgetrouw.