2min

Apple is al enige tijd de leiding aan Android kwijt als het gaat om de verkopen van smartphones. Inmiddels zijn volgens Gartner ook de verkopen van iPads voorbijgestreefd door tablets met datzelfde Android. Wel is Apple nog altijd de dominerende fabrikant als we op merkniveau kijken.


De markt voor tablets is in 2013 met 127 procent gegroeid. Dat betekent dat we qua absolute aantallen vrijwel alleen maar van winnaars kunnen spreken. Apple levert echter wel marktaandeel in: De iPad was in 2013 goed voor 36 procent van de totale verkopen, in 2012 was dat nog 52,8 procent. Daar zit dus een flinke daling in, de absolute verkoopaantallen stegen van 61,4 miljoen exemplaren in 2012 naar 70,4 miljoen stuks in 2013.

Aan de andere kant maakte Android een aanzienlijke groei door. Met 53,3 miljoen verkochte tablets was Google’s besturingssysteem in 2012 nog goed voor een aandeel van 45,8 procent. In 2013 verkochten fabrikanten echter 120,9 miljoen tablets, wat een marktaandeel van 61,9 procent oplevert.

Het aandeel van Apple is in 2013 in een vrije val geraakt doordat de consument eerder akkoord blijkt te gaan met een goedkopere tablet. Apple biedt met de iPads vooral dure modellen aan. De groei van de markt was met 145 procent ook vooral waarneembaar in opkomende markten, terwijl in gevestigde markten een groei van slechts 31 procent werd waargenomen.

Windows-tablets zagen in 2013 procentueel gezien een kleine stijging van 1 naar 2,1 procent van de verkoop.

Apple blijft grootste fabrikant

Als we de cijfers per fabrikant bekijken, wordt duidelijk dat Apple alsnog duidelijk de dominantie partij is. Omdat Apple de enige fabrikant met iOS-producten is, zijn de percentages hetzelfde; in 2012 52,8 procent, in 2013 36 procent.


Samsung is de eerstvolgende fabrikant met in 2012 7,4 procent en in 2013 een grote stijging naar 19,1 procent. Asus volgt met 5,6 procent, een stijging van 0,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Amazon moest 2,2 procent inleveren en zakte naar 4,8 procent.