1 min

De giganten Apple en Samsung hebben op mondiale schaal hun marktaandeel in smartphones zien krimpen. De twee bedrijven verliezen terrein aan de opkomende competitie vanuit bedrijven zoals Huawei en Lenovo. Dit blijkt uit cijfers van Strategy Analytics.

In het eerste kwartaal van 2014 is de markt voor smartphones gegroeid, afgaande op het aantal verscheepte toestellen. Apple en Samsung zagen hun marktaandeel echter krimpen. In het eerste kwartaal werden 285 miljoen smartphones verscheept, wat 33 procent meer is dan een jaar geleden.

Samsung was verantwoordelijk voor 89 miljoen exemplaren en zag daarmee het marktaandeel zakken van 33 naar 32 procent. Apple’s aandeel zakte van 17 naar 15 procent. Strategy Analytics merkt op dat Apple goed presteert in de markt voor high-end toestellen, maar het gebrek aan instaptoestellen zorgt ervoor dat het marktaandeel blijft krimpen.

Bedrijven die terrein winnen ten opzichte van Apple en Samsung zijn bijvoorbeeld Huawei en Lenovo. Deze merken richten zich juist meer op de onderkant van de markt en bezitten inmiddels een aandeel van ongeveer 5 procent.