Apple en Samsung hebben in het tweede kwartaal van dit jaar marktaandeel verloren op de smartphonemarkt. Het was onvermijdelijk dat dit een keer zou gaan gebeuren, de concurrentie en het aantal concurrenten blijft maar toenemen. De grote winnaars op de smartphonemarkt zijn Huawei en Lenovo, twee Chinese fabrikanten.

Samsung verscheepte in het tweede kwartaal 74,3 miljoen smartphones tegenover 77,3 miljoen een jaar eerder. Het marktaandeel van Samsung zakte van 32,3 procent naar 25,2 procent. Apple verscheepte weliswaar meer smartphones in het tweede kwartaal, 35,1 miljoen tegenover 31,2 miljoen een jaar eerder, maar dat bleek onvoldoende om het marktaandeel vast te houden, Apple’s marktaandeel zakte van 13 procent naar 11,9 procent. Beide fabrikanten beginnen het succes van de Chinese fabrikanten nu te merken.

Grootste winnaar het afgelopen kwartaal was Huawei, een fabrikant die ook in Nederland actief is, het marktaandeel van Huawei groeide van 4,3 procent naar 6,9 procent. Ook het Chinese Lenovo wist een groei te realiseren dat bedrijf steeg van 4,7 procent naar 5,4 procent. Op de vijfde plaats staat tot slot het Zuid Koreaanse LG, zij zagen hun marktaandeel afnemen van 5 procent naar 4,9 procent.

Alle overige fabrikanten zijn samen goed voor 45,8 procent, hoewel zij de top vijf niet hebben gehaald hebben ze met zijn allen wel groei weten te realiseren. Vorig jaar was het aandeel van alle fabrikanten dat buiten de top vijf viel nog 40,6 procent. De inspanningen van alle kleinere fabrikanten hebben dus wel degelijk effect op het marktaandeel van Samsung en Apple.