1 min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Alle pogingen van Apple’s concurrentie ten spijt: volgens een onderzoek van J.D. Power heeft de Amerikaanse consument het liefst een iPad. Apple neemt daarmee het stokje over van Samsung, dat vorig jaar het Amerikaanse bedrijf voor het eerst wist af te troeven in het onderzoek.

Bij het onderzoek van J.D. Power werden meer dan 2.500 Amerikanen gevraagd naar hun ervaringen met tablets. De resultaten leveren scores in vijf categorieën op: prestaties, gebruiksvriendelijkheid, functies, ontwerp en kosten. Bij het vorige onderzoek behaalde Samsung de eerste plaats met 835 punten, Apple volgde met 833 punten.

Apple kreeg dit jaar 830 van de 1.000 punten toegekend. De iPad won in elke categorie, afgezien van de prijs. Samsung landde ditmaal op de tweede plaats met 822 punten, op de voet gevolgd door Asus met 820 punten. Amazon en Acer kregen respectievelijk 817 en 769 punten toegewezen.

J.D. Power merkt aan de hand van het onderzoek op dat steeds meer consumenten op de prijs van de producten gaan letten. De prijs is in 25 procent van de gevallen de belangrijkste factor, in 2013 bedroeg dat nog 21 procent. De algemene tevredenheid heeft een deuk opgelopen en zakte met 18 punten.

In het onderzoek wordt geen verband gelegd tussen deze twee bevindingen, de kans is groot dat de lagere tevredenheid wel te maken heeft met de grotere prijsbewustheid van de consument.