1 min

In de nieuwste versie van de tevredenheidsonderzoeken van J.D. Power heeft Apple zijn leidende positie af moeten geven aan concurrent Samsung. Het verschil tussen de twee bedrijven is miniem.

Samsung heeft in het nieuwste tevredenheidsonderzoek onder 3.375 Amerikaanse consumenten 835 punten gekregen en ging daarmee aan de haal met de eerste plaats in dit onderzoek. Apple volgt op korte afstand met 833 punten. Amazon mocht met 826 punten de derde plaats innemen, Asus kreeg 821 punten en Acer bungelt met 781 punten onderaan de lijst.

Samsung moet het volgens de consumenten vooral hebben van de aantrekkelijke prijs van de tablets, terwijl Apple meer waardering vergaart als het aankomt op gebruiksvriendelijkheid en systeemprestaties.

Eerder deze week werd bekend dat Apple volgens cijfers van IDC het grootste marktaandeel qua verkopen van tablets in handen heeft, maar dat Samsung aan het inlopen is. Apple is nu nog goed voor 29,6 procent van de markt, Samsung neemt 20,4 procent op zich. De verhoudingen liggen bij het werkelijke gebruik van de tablets overigens heel anders; Apple is goed voor 81 procent van het tabletgebruik in Noord-Amerika.