2min

Sony heeft besloten de strategie van de smartphonedivisie te gaan herzien. Het bedrijf had de verwachting het afgelopen kwartaal te kunnen groeien maar in plaats daarvan verkocht het juist minder smartphones en moest het een verlies noteren. Tijd om de strategie te herzien, het bedrijf gaat minder snel innoveren en modellen langer voeren.

Sony heeft er de afgelopen twee jaar voor gekozen om ongeveer elk half jaar een nieuw vlaggenschip uit te brengen. De meest bekende modellen zijn de Xperia Z (review), Xperia Z1 (review) en Xperia Z2 (review). Waarschijnlijk gaat het bedrijf volgende maand op de IFA de Xperia Z3 alweer aankondigen, dit terwijl de Xperia Z2 pas sinds eind april in de verkoop is. Het tempo waarin Sony zijn vlaggenschepen vervangt ligt hoog, waarschijnlijk te hoog.

Sony heeft het afgelopen kwartaal verlies geleden op de smartphonedivisie terwijl deze divisie vorig jaar juist enorm winstgevend was, tijd om de strategie te herzien en de innovatie wat af te remmen. Waarschijnlijk zal Sony er nu voor kiezen om nog maar eens per jaar een nieuw vlaggenschip te introduceren en zal de innovatieslag tussen de modellen groter worden. Daarnaast gaat het ook beter kijken welke modellen in welke landen worden uitgebracht en hoeveel verschillende modellen het gaat voeren. Sony wil de smartphonedivisie zoveel mogelijk stroomlijnen zodat deze snel weer winstgevend is.

Sony staat onder grote druk van aandeelhouders omdat het bedrijf al jarenlang verlies maakt. De aandeelhouders pikken dat niet langer en het bestuur krijgt dan ook steeds meer kritiek. De bedoeling is dat Sony zo snel mogelijk weer winstgevend gaat worden.