Sony heeft de strategie voor de komende drie jaar bekendgemaakt en daarin wordt duidelijk dat het bedrijf minder risico’s gaat nemen. Het bedrijf gaat zich focussen op winst in plaats van op volume en dat betekent dat Sony Mobile en de televisiedivisie niet tot de prioriteiten behoren. Deze divisies worden mogelijk zelfs verkocht.

Sony is een bedrijf met een rijk maar ook onstuimig verleden, het bedrijf heeft al jarenlang moeite om winst te maken en dat vinden aandeelhouders niet leuk. De druk op het Sony-bestuur neemt dan ook elk jaar toe. Hierdoor wordt het bedrijf gedwongen om af en toe radicale beslissingen te nemen, zoals het afstoten van onderdelen of door te investeren in andere producten.

Sony heeft nu de strategie voor de komende drie jaar bekendgemaakt en de focus komt te liggen op winst maken en niet op volume. Het bedrijf wil 500 miljard yen winst maken, dat komt neer op zo’n 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). Het bedrijf wil dit doen door te focussen op winstgevende divisies, dat zijn de camerasensoren, gaming en entertainmentdivisies. Alle andere divisies zullen zich echt moeten gaan bewijzen en waarschijnlijk met de hand op de knip. Gisteren werd bekend dat Sony ook weer investeert in de cameradivisie.

De CEO van Sony, Kazuo Hirai liet weten dat de verkoop van de televisie- of mobiele-divisie nog steeds een optie is. Het is nog niet uitgesloten dat deze divisies worden verkocht, we houden die mogelijkheid in het achterhoofd. Sony heeft vorig jaar al besloten alleen nog kwalitatief goede televisies te maken en niet meer mee te doen aan de prijzenoorlog met andere fabrikanten.

Sony Mobile heeft eind vorig jaar ook een nieuwe strategie gekregen, deze divisie gaat minder Xperia-toestellen uitbrengen en zich vooral te focussen op het hogere segment met premium-toestellen. Daarnaast gaat Sony ook veel selectiever zijn in de markten waarop het producten beschikbaar maakt. Sony wist het afgelopen kwartaal wel de meeste Xperia-smartphones ooit te verkopen.