De CEO van Ford, Mark Fields, heeft in een interview aan Forbes laten weten dat zijn bedrijf niet de eerste hoeft te zijn met een zelfrijdende auto. Hij wil de eerste zijn die zelfrijdende auto’s aanbiedt die toegankelijk en betaalbaar zijn voor het grote publiek. Of dat ook gaat lukken is natuurlijk nog maar de vraag.

Hoe snel kan een nieuwe markt zich ontwikkelen? Dat is de vraag wat betreft zelfrijdende auto’s, want bijna elke autofabrikant en veel grote IT-bedrijven investeren miljarden in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Tesla verwacht de eerste te zijn die een zelfrijdende auto beschikbaar gaat maken voor de verkoop, maar het is nog zeker geen gelopen race.

Verwacht wordt dat de eerste zelfrijdende auto’s in 2020 in de verkoop gaan, maar doordat steeds meer bedrijven bekendmaken te investeren in zelfrijdende auto’s neemt de concurrentie en de druk toe om het product af te krijgen. Dit kan er ook voor zorgen dat bedrijven met een achterstand straks gaan samenwerken om hun technologie te verbeteren en sneller klaar te zijn.

De reden waarom zoveel bedrijven investeren in zelfrijdende auto’s is omdat ze verwachten dat het publiek straks massaal zal gaat overstappen, want in plaats van een uur in de auto te zitten kan je straks een uur productief werken. De markt voor zelfrijdende auto’s kan dus vele miljarden aan omzet gaan opleveren.

De CEO van Ford geeft nu aan dat het niet zo nodig mee hoeft te doen aan de race om de eerste te zijn. Ford wil vooral dat de technologie goedkoop en breed inzetbaar is, zodat het bedrijf zelfrijdende auto’s op de markt kan brengen die voor iedereen betaalbaar zijn. Ford heeft op dit moment 125 mensen in dienst in Silicon Valley om aan de technologie voor zelfrijdende auto’s te werken.