2min

De eerste screenshots zijn uitgelekt van de nieuwe assistent waar Microsoft aan werkt. "Work Assistent" is het nieuwe hulpmiddel dat vooral zakelijke gebruikers moet helpen om effectiever gebruik te maken van Office, onder andere middels spraak.

Afgelopen zaterdag schreven we dat Microsoft werkt aan een tweede spraakassistent voor Windows 10, deze nieuwe spraakassistent genaamd "Work Assistent" zou meer gericht zijn op zakelijk gebruik. Er zijn nu een aantal screenshots uitgelekt van "Work Assistent" en daardoor is ook duidelijker hoe deze functie eruit zal gaan zien.

Op basis van de screenshots is te zien dat "Work Assistent" niet zozeer een aparte spraakassistent is maar meer een persoonlijke zakelijke assistent die luistert naar tekst en spraakinvoer. Waarschijnlijk is Cortana gewoon diep geïntegreerd in "Work Assistent". Op basis van de helpfunctie is goed te zien waar de zakelijke assistent toe in staat is. Je kan documenten openen met een stemcommando, maar ook een formule delen met iemand via de e-mail. Of hele documenten en presentaties doorsturen via een simpel stem of tekstcommando.

Zaterdag schreven we over de mogelijkheid dat je met een stemcommando een document of presentatie kan openen en waarschijnlijk ook de volgende slide kan aanroepen. Dat laatste kunnen we nog niet bevestigen maar op basis van deze screenshots zou het mij verbazen als die functie ontbreekt.

Vaak krijg je na een presentatie of bespreking de vraag van iemand, kan je mij dat document nog even toesturen. Met een simpel spraakcommando kan je dat vervolgens direct tegen je laptop zeggen en heb je het document gedeeld. Iets wat je normaal gesproken op een later tijdstip zou moeten doen of wat je mogelijk zou vergeten.