1 min

KPN ziet een verschuiving onder zijn mobiele klanten naar grotere databundels. In een jaar tijd steeg het percentage van mobiele klanten met een bundel groter dan 1GB van 20 procent naar 40 procent. Dat leverde echter niet meer omzet op, de omzet daalde, de brutowinst bleef ongeveer gelijk.

KPN merkt op dat steeds meer mobiele klanten kiezen voor een grotere databundel. Het gemiddelde dataverbruik van de klanten is ook fors omhoog gegaan. KPN-klanten met een 4G-verbinding verbruikten in het eerste kwartaal gemiddeld 1040MB per maand, in het eerste kwartaal van 2014 lag dit nog op 660MB.

Ook het dataverbruik van klanten met een 3G-verbinding ging omhoog maar lang niet zo extreem. Een klant met een 3G-verbinding verbruikte gemiddeld 310MB per maand, dat was een jaar eerder nog 260MB. Daarmee brengt het snellere 4G-netwerk ook meer dataverbruik met zich mee.

Hoewel de mobiele klanten dus massaal meer data zijn gaan verbruiken is dat niet terug te zien in de inkomsten van KPN. Gemiddeld verdiende KPN het afgelopen kwartaal per mobiele abonnee 26 euro per maand, een jaar eerder was dat nog 28 euro per maand.

KPN zag zijn totale omzet dalen met 4 procent tot 1,92 miljard euro. De brutowinst bleef nagenoeg gelijk op 622 miljoen euro. Onder de streep houdt KPN 15 miljoen euro over, een hele verbetering ten opzichte van de 3 miljoen euro een jaar eerder.