Tesla, de fabrikant van de elektrische auto’s, heeft een nieuw product gepresenteerd, de Powerwall. De Powerwall is een zuil die je tegen een muur kan monteren en die helemaal vol zit gestopt met Lithium-ion accu’s. Deze accu’s kan je opladen met zonnepanelen of op momenten dat stroom goedkoop is, bijvoorbeeld ’s nachts, om de stroom vervolgens in te zetten wanneer je deze nodig hebt.

Het idee achter de Powerwall is dat je niet langer afhankelijk bent van het energienet of dat je je stroomrekening significant kan verlagen door stroom in te kopen wanneer het goedkoop is om de stroom op een duurder moment te gebruiken. Tesla richt zich om te beginnen vooral op gebruikers die beschikken over zonnepanelen.

De Powerwall is een zuil van 86 centimeter breed, 1,30 meter hoog en 18 centimeter diep. De zuil kan zowel binnen als buiten worden gemonteerd en het is zelfs mogelijk om meerdere Powerwalls naast elkaar te monteren. Eén Powerwall is in staat om continu 2kW te leveren met een piek verbruik van 3kW. Voor bedrijven die meer stroom nodig hebben is het dus mogelijk om meerdere Powerwalls in te zetten.

Voor thuisgebruik heeft Tesla twee versies gepresenteerd, een versie van 7kWh en een versie van 10 kWh. De kosten respectievelijke 3000 en 3500 dollar (2670 euro en 3115 euro). De specificaties en prijzen van grotere en zwaardere versies voor het bedrijfsleven worden later bekendgemaakt.

De toepassingen van de Powerwall zijn eindeloos, in ontwikkelde landen is het een middel om energiekosten te besparen en helemaal onafhankelijk te zijn van het energienet. In Afrikaanse landen kan het een middel zijn om toch stroom te hebben wanneer de onbetrouwbare energienetwerken het weer eens laten afweten.

Tesla heeft aangegeven dat het de volledige technologie inclusief patenten zal gaan vrijgeven aan het publiek zodat iedereen er gebruik van kan maken. Het bedrijf deed dit ook al met de technologie voor de elektrische auto’s.

De Powerpack is op dit moment alleen te bestellen in de Verenigde Staten, het bedrijf wil later dit jaar de accu’s ook in Duitsland gaan leveren. In Nederland zijn de accu’s op dit moment nog niet zo interessant, maar dat komt vooral door het Nederlandse energiesysteem. Mensen met zonnepanelen kunnen gratis terugleveren aan de energiemaatschappijen en bij ons is het grootste deel van de kosten vastrecht in plaats van daadwerkelijk verbruik. Pas als de Nederlandse overheid daar iets aan doet kan een Powerpack pas interessant worden.

Tesla is op dit moment druk bezig om een fabriek uit de grond te stampen in Nevada waar alle accu’s straks moeten worden ontwikkeld. Tesla is op dit moment een van de grootste accugebruikers ter wereld en om aan die vraag te voldoen heeft het besloten zelf een accufabriek te bouwen.