2min

De afgelopen jaren heeft de 4K-televisie de markt langzaam verovert en steeds meer mensen die een nieuwe televisie kopen kiezen voor een 4K-televisie. Hoewel de televisiezenders nog steeds niet klaar zijn voor 4K, wordt er nu al gespeculeerd wanneer de volgende generatie televisies, met 8K-schermresoluties, zal doorbreken.

Volgens marktanalist Displat Search zullen de 8K-televisies pas in 2018 breed beschikbaar zijn en zullen consumenten er dan ook massaal voor kiezen. De marktpenetratie van 8K-televisies wordt in 2018 geschat op 30 procent. De analist gaat er vanuit dat een nieuwe generatie zo’n zes jaar meegaat en daarna wordt overgenomen door een nieuwe generatie. In 2012 begon de groei van het marktaandeel van 4K-televisies en in 2018 zal dit worden overgenomen door 8K-televisies.

De technologie om 8K-schermen te produceren is al ruimschoots aanwezig bij de schermfabrikanten, maar deze kiezen ervoor om zich nog voornamelijk te focussen op 4K-schermen. Op die manier kunnen de ontwikkelingskosten van 4K-schermen eerst worden terugverdiend en heeft de markt tijd om bij te schakelen. Op dit moment is de beschikbare 4K-content nog zeer beperkt, alleen Netflix heeft enkele series beschikbaar in een 4K-resolutie. Later dit jaar moeten de eerste Blu-ray discs verschijnen met films in een 4K-resolutie, daarvoor moeten mensen overigens ook een nieuwe Blu-ray-speler kopen. Volgend jaar worden pas de eerste televisiekanalen en decoders verwacht die 4K-zenders kunnen doorgeven.

De opkomst van de 4K-televisie is dus erg mooi maar er is nog maar heel weinig content beschikbaar, het uitbrengen van een 8K-televisie is op dit moment dan ook niet erg zinvol. De markt is er simpelweg nog lang niet klaar voor. Waarschijnlijk verschijnt de eerste 8k-content pas in 2020.