2min

LinkedIn, het sociale netwerk voor professionals, komt met een vernieuwde versie van zijn desktopsite. De facelift komt negen maanden nadat het bedrijf de mobiele apps van nieuwe flair voorzag. Naast het nieuwe ontwerp, komen er ook enkele nieuwe functionaliteiten naar de site.

De nieuwe ontwerpen bestaan volgens Forbes onder meer uit “een nieuw ontwerp voor de hoofdpagina, nieuwe features voor de berichtenfuncties, en een chatbot die kan helpen met het uitvoeren van klusjes, waaronder het plannen van meetings“. Het gaat er vooral om het sociale netwerk de moderne tijd in te brengen.

“Bij LinkedIn begint het altijd met onze missie, namelijk de wereld productiever en succesvoller te maken,” legt CEO Jeff Weiner uit over de plannen voor een nieuw ontwerp. Het belangrijkste is een vereenvoudigde voorpagina, waarop duidelijker onderscheid gemaakt moet worden tussen de uiteenlopende functies waar gebruikers toegang toe hebben.

Het is verder het uitgesproken plan om LinkedIn “te veranderen in de bestemming om naartoe te gaan voor het nieuws van de dag. Gebruikers zullen meer nieuws zien over onderwerpen waarvan LinkedIn denkt dat ze interessant voor ze zijn.” Daarbij wil het vooral nieuws tonen op basis van het werk dat iemand heeft.

De berichtendienst wordt ook uitgebreid. Waar die er tot nu toe vooral uitziet als een e-maildienst, moet dat in het nieuwe ontwerp anders worden. LinkedIn is volgens Fortune van plan er een heuse chatapp van te maken, waarbij mensen vanaf de hoofdpagina met elkaar kunnen communiceren. Het is dan ook niet langer nodig om naar een speciale pagina te surfen om een bericht te sturen.

De grootste vernieuwing is verder de chatbot die naar de site komt. Die zal gebruikers die met elkaar chatten helpen bijvoorbeeld een afspraak in te plannen. Daarvoor heeft de bot wel toegang nodig tot de Google agenda’s van gebruikers, waarmee het momenten waarop beiden vrij zijn kan vinden en kan voorstellen op die momenten een afspraak in te plannen.