Chrome en Safari groeien ten koste van Internet Explorer

Abonneer je gratis op Techzine!

Uit onderzoek van Techzine middels de cijfers van StatCounter blijkt dat Microsoft’s webbrowser Internet Explorer in een jaar tijd stevig heeft moeten inleveren op de browsermarkt. Daarvan konden vooral Google’s Chrome en Apple’s Safari profiteren.

In vergelijking met een jaar geleden (onder deze alinea te zien) is het aandeel van Internet Explorer van 28,56 procent gezakt naar 19,61 procent. Dat is een daling van net geen 9 procent. Firefox moest in vergelijking met een jaar geleden 0,65 procent inleveren. Door de minder sterke daling zou Firefox binnenkort het aandeel van Internet Explorer voorbij kunnen steken. Het gaat hierbij overigens om de wereldwijde cijfers over browsers die op tablets en computers draaien.

Het ingeleverde marktaandeel van Internet Explorer gaat voor een groot deel richting Google Chrome, dat ten opzichte van een jaar geleden met net geen 5,5 procent groeide naar een aandeel van 46,3 procent. Ook Apple’s Safari maakte een groei door, van 8,5 naar 11,2 procent. Opera zag het aandeel met 0,3 procent groeien naar 1,46 procent.

Smartphones: Apple, Google én Microsoft winnen, Opera de grote verliezer

Wat smartphones betreft is Google eveneens aan de winnende hand, zoals in de grafiek onder dit artikel te zien is. De zoekgigant heeft twee ijzers in het vuur; de Android-browser en de mobiele versie van Chrome, welke sinds enige tijd de standaard is bij Android-apparaten. Dat is in de cijfers ook duidelijk te zien; Chrome groeide in een jaar tijd met maar liefst 18,79 procent naar 23,42, waarmee het nu de grootste smartphone-browser is. De Android-browser zakte van 28,18 naar 21,99 procent en heeft de weg omlaag ingezet.

Ondertussen kan Apple’s Safari een kleine groei van 1,3 procent noteren, met een aandeel van 22,34 procent. Internet Explorer groeide met 0,6 procent ook enigszins. De grote verliezer is Opera, dat in een jaar tijd bijna 6 procent moest inleveren en nu uitkomt op 10,65 procent.