2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Het bedrijf iRobot, tevens het brein achter de Roomba robotstofzuigers, gaat mogelijk de plattegrond van je huis verkopen aan Amazon, Apple en Google. Hiermee willen zij de volgende stap zetten richting het huishouden van morgen: het smarthome.

CEO Colin Angle zei tegen Reuters dat het misschien wel een deal zou kunnen sluiten om de mapping data van de Roomba’s te verkopen. Hiermee zou iRobot veel geld kunnen verdienen en haar positie in de smarthomemarkt kunnen versterken. Smartverlichting, -thermostaten en -beveiligingscamera’s zijn al een tijd op de markt, maar iRobot’s CEO zegt dat deze apparaten nog vrijwel niets begrijpen van de fysieke omgeving van een huis. Hij denkt dat de mappingtechnologie van de laatste Roomba-modellen deze missende data aan kunnen vullen. Door dit toe te passen, kan een complete plattegrond van een huis geschetst worden. Roomba verzamelt terwijl hij stofzuigt data over het huis. Deze data bevat de dimensies van een kamer, maar ook de afstanden tussen het meubilair.

Interesse van Amazon, Apple en Google

Onder andere Amazon, Apple en Google hebben hun ogen gericht op deze software volgens Reuters, aangezien zij allemaal smartassistants voor huishoudens ontwikkelen. Angle zei dat het misschien iRobot’s software zou verkopen aan een van de organisaties in de komende jaren. Roomba is sinds maart al compatibel met Alexa, Amazon’s virtuele assistent. Mede hierdoor is de waarde van iRobot-aandelen enorm gestegen, van 35 dollar naar 102 dollar in een jaar tijd.

Het is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn voor iRobot. Er komen namelijk steeds meer concurrenten op de markt die een soortgelijk product voor een lagere prijs aanbieden. Wat ooit een luxeproduct was, wordt al snel een standaard apparaat in het gros van de huishoudens. Door deze verschuiving in strategie, kan iRobot zich onmisbaar maken in een slim huishouden.

Update: We hebben inmiddels ook een reactie binnen van iRobot CEO Colin Angle omtrent bovenstaande berichtgeving. Die publiceren we hieronder integraal:

‘iRobot verkoopt geen gegevens door, omdat onze klanten altijd op de eerste plaats staan. Wij zullen hun vertrouwen nooit beschamen door klantgerelateerde gegevens door te verkopen of te misbruiken. Dat geldt ook voor de data die onze connected-producten verzamelen. Op dit moment zorgen de data die de Roomba verzamelt ervoor dat hij huizen effectief kan schoonmaken. Daarnaast beschikken klanten hiermee over informatie over de schoonmaakprestaties. iRobot is ervan overtuigd dat deze informatie in de toekomst nog waardevoller kan zijn voor klanten, doordat smart homes en de bijbehorende devices met deze informatie beter kunnen werken. Dit gebeurt echter altijd met expliciete goedkeuring van de klant.’ – Colin Angle, CEO, oprichter en voorzitter van iRobot.