1 min

Tags in dit artikel

,

Van de websites van bedrijven en instellingen in Europa voorziet 44 procent niet in een behoorlijk privacybeleid. In Nederland zijn dat er zelfs nog iets meer. Van de Nederlandse websites voert zelfs 90 procent geen anti-spambeleid, bedoeld om te voorkomen dat persoonsgegevens zonder toestemming van de eigenaar gebruikt worden. Dat blijkt uit onderzoek dat World IT Lawyers-network of law firms heeft laten uitvoeren in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Portugal en Zwitserland.

Bedrijven die via internet zaken willen doen, zijn op grond van de Europese richtlijnen verplicht, algemene informatie op hun sites aan te bieden. Uit het onderzoek blijkt, dat op één van elke vijf Nederlandse websites zelfs de naam van het betrokken bedrijf niet is te vinden. In Europa geldt dit voor 10 procent van de ondernemingen. Verder houdt slechts 35 procent van de Nederlandse websites zich aan de verplichting een consument uit te leggen hoe een elektronische overeenkomst werkt voordat deze een order plaatst. Gemiddeld over Europa houdt 40 procent van de websites zich aan die verplichting.

Europese bedrijven en instellingen die zich niet aan de regelgeving houden, riskeren stevige boetes. Bovendien kunnen ze geconfronteerd worden met juridische procedures van consumenten en bestaat er onzekerheid over de geldigheid van gesloten overeenkomsten wanneer daar op de website onvoldoende informatie over wordt gegeven. Deze situatie is slecht voor het consumentenvertrouwen in e-commerce, constateert het netwerk van advocaten.