2min

Tags in dit artikel

, , ,

Steeds meer verschillende partijen wisselen gegevens uit via het AMS-IX platform, één van Europa’s grootste onafhankelijke uitwisselplaatsen voor Internetverkeer. Voorheen maakten met name Internet Service Providers gebruik van de diensten van AMS-IX. Tegenwoordig sluiten steeds meer (mobiele) telecom- en hostingbedrijven, maar vooral ook content providers zich bij het platform aan. Daarnaast wordt het platform steeds belangrijker als internationaal Internetknooppunt. Een toenemend aantal buitenlandse spelers sluit zich aan bij de internationale Internethub in Amsterdam.

“De laatste tijd vindt er een duidelijke verschuiving plaats in ons ledenbestand”, aldus Job Witteman, Algemeen Directeur Amsterdam Internet Exchange. “Steeds meer mobiele operators en content providers sluiten zich bij ons aan. Nieuwe video- en audiotoepassingen op het gebied van mobiele data en streaming content maken een aansluiting voor deze partijen aantrekkelijk, onder andere omdat zij direct met een grote aantal partijen gegevens kunnen uitwisselen.”

RTL Nederland Interactief maakt als content provider al geruime tijd gebruik van AMS-IX diensten op het gebied van peering, sinds kort op 10 Gigabit per seconde. Deze diensten worden met name ingezet voor streaming applicaties van audio en video, zoals het streamen van radiostations Yorin FM en RTL FM en recentelijk videostreamen van RTL-Z en RTL Nieuws op 800 kilobit per seconde. Binnenkort zullen via het kanaal RTLvideo.nl on demand diverse films en series op 1,5 Megabit per seconde tegen betaling (1,30 euro per uitzending) worden aangeboden. RTL Nederland Interactief is verantwoordelijk voor het beheer en de ontwikkeling van de ruim 200 sites van RTL Nederland, waarvan tv-zenders als RTL4, RTL5 en Yorin en de radiostations Yorin FM en RTL FM onderdeel uitmaken.

“Binnen de RTL Groep zijn wij vooruitstrevend met deze directe koppeling met een Internet Exchange. Door de voordelen die ons dat biedt, met name op het gebied van kostenbeheersing en netwerkoptimalisatie, kunnen wij veel meer multimediaconcepten aanbieden via onze sites die anders niet rendabel waren geweest”, aldus Jan Paul Dekker, manager techniek van RTL Nederland Interactief.