Ongeveer 18% van de Orange klanten is van plan de komende 12 maanden over te stappen naar een andere provider. Bij de andere aanbieders van mobiele telefonie is dit gemiddeld 6%. Dit blijkt uit de laatste meting van de Heliview ICT Consumer Monitor onder ruim 1.350 huishoudens. De ontwikkelingen in de mobiele telecommunicatie worden hierin uitgebreid gevolgd.

De belangrijkste reden om te switchen blijkt de hoogte van de tarieven (33%) te zijn. Consumenten zijn dus nog altijd op zoek naar goedkopere alternatieven. Ook de kwaliteit van de verbinding veroorzaakt switchgedrag. En daarnaast blijkt de behoefte aan een ander toestel een reden te zijn om meteen een andere provider uit te kiezen. Het switchgedrag is onder KPN–klanten het laagst, waarschijnlijk vanwege het sterke imago van dit bedrijf op kwaliteit.

Switchintentie per mobiele provider:
– KPN 3%
– Orange 18%
– Telfort 9%
– T-mobile 5%
– Vodafone 7%

Gebruik data-toepassingen heeft impuls nodig
Het aantal consumenten dat gebruik maakt van I–mode en Vodafone Live stabiliseert sinds begin 2004. Zo’n 5% heeft echter concrete plannen voor gebruik. Ook de bekendheid met UMTS diensten ontwikkeld zich beperkt. Consumenten denken bij UMTS vooral aan beeldtelefonie en mobiel internet.

Groei in mobiel door vervanging vaste telefonie
Het gebruik van de mobiele telefoon neemt nog steeds toe. Binnen 80% van de huishoudens wordt gebruik gemaakt van mobiele telefoons en daarvan gebruikt één op de vijf de mobiele telefoon meer dan het vaste toestel.

Door de hoge kosten van de abonnementsprijs voor vaste telefonie, overweeft een aanzienlijk deel van de Nederlandse (22%) de vaste telefoonaansluiting op te zeggen en volledig over te schakelen op mobiele telefonie. Voor de consumenten die meer mobiel bellen dan met de vaste telefoon overweegt zelfs 36% de vaste telefoon op te zeggen. Het gebruik van de mobiele telefoons zal daarmee alleen maar verder toenemen en meer dan ooit is er sprake van een absolute vervangingsmarkt.