2min

Tags in dit artikel

,

Een van de allerpopulairste spellen aller tijden bestaat twintig jaar. Het in Rusland ontwikkelde Tetris kent vandaag de dag honderden versies en varianten en kan nog altijd rekenen op een trouwe schare fans. De bedenker van het spel heeft echter nooit munt kunnen slaan uit zijn idee.

Eenvoudig idee
Vaak geldt dat het simpelste idee uitgroeit tot een enorm populair spel. Te denken valt aan spellen als ‘mens erger je niet’, poker, dammen en schaken. Zo ook het computerspel Tetris, dat twintig jaar geleden door twee Russen werd bedacht en vandaag de dag door miljoenen mensen over de hele wereld wordt of is gespeeld.

In 1985 kwam de toen 29-jarige programmeur Alexej Padschitnow op het idee om een computerspel te maken dat gebaseerd was op het bordspel ‘Pentamino’. Padschitnow bouwde eerst een prototype van glas waarin hij steentjes liet vallen die uit vier vierkantjes bestonden. Als de speler een hele rij vol maakte kreeg hij punten.

Geen winstbejag
Het spelletje werd snel omgezet naar een computerspel en Padschitnow’s vriend Wadim Gerassimow herschreef het spel, zodat het ook te draaien was op een IBM PC. Beide heren speelden het spelletje zelf dagenlang, maar hadden geen moment het idee om het spelletje te verspreiden, laat staan te verkopen.
Voor dat eerste hoefden de vrienden ook weinig te doen, want het spelletje verspreidde zichzelf als een virus.

Omdat er in het oostblok geen computerwinkels waren destijds werd kopieerde iedereen het spel op 5,25 inch schijfjes en werd het spel zo verspreid. De destijds 16-jarige Gerassimow was verknocht aan het spel en dacht geen moment aan eventuele royalties. Pogingen van Padschitnow om het spel te verkopen liepen ook op niets uit.

Rechthebbenden
Het grote geld werd echter wel geïncasseerd door het Kremlin. De Academie voor wetenschappen in de toenmalige Sovjet-Unie verkocht de rechten van het spel, omdat Padschitnow voor hen werkte. Maar tegen de tijd dat de Academie de rechten verkocht had het spel zichelf al richting het westen weten te verspreiden.

Meerder bedrijven verkochten vervolgens de rechten op Tetris, terwijl ze die niet eens bezaten. Eind tachtiger jaren waren er maar liefst zes bedrijven die claimden de rechten te bezitten op Tetris en diverse rechtzaken werden doorlopen.

Intussen werd het spel in het westen wel commercieel uitgebuit en veel bedrijven gaven het spel een Russisch tintje. Het ene bedrijf gebruikte hamers en sikkels om het spel op te leuken en een ander bedrijf bracht het spel onder de naam "Soviet Challenge" op de markt. Tetris was al gauw te spelen om consoles, mobiele telefoons en als minispelletjes die als sleutelhanger gebruikt konden worden. Ook Nintendo gebruikte het spel voor haar eerste Game Boy.

Tegen die tijd waren Padschitnow en Gerassimow allang niet meer in beeld. Momenteel zijn beiden als ontwikkelaar werkzaam in de Verenigde Staten en weten maar weinig mensen dat zij aan de basis stonden van Tetris.