2min

Tags in dit artikel

, , ,

Liet er gisteren nog een analist weten dat MySpace binnen drie jaar vijftien miljard dollar waard kan zijn, vandaag laat een bekende investeerder weten dat de site YouTube alleen door een idioot opgekocht kan worden.

De investeerder in kwestie is Mark Cuban. Cuban is een zogenaamde dot-com veteraan en maakte zijn fortuin bij de verkoop van Yahoo Inc. en CompuServe. Hij is ook mede-oprichter van HDNet en eigenaar van het basketbalteam Dallas Mavericks.

Deze Cuban liet in aan een groep van adverteerders in New York weten dat degene die YouTube gaat opkopen een idioot zal zijn. YouTube is een site die enorm in opkomst is. Op de site kunnen mensen filmpjes met elkaar delen en juist daarin zit volgens Cuban het probleem.
"Ze breken simpelweg de wet. De enige reden dat ze nog niet aangeklaagd zijn, is vanwege het feit dat er niemand met veel geld is die ze op het moment wil aanklagen. Er is een reden dat ze nog niet publiek zijn gegaan, namelijk omdat ze nog niet verkocht hebben. En dat is logisch, want ze zijn binnenkort de klos", aldus Cuban tegenover de adverteerders.

Cuban is een controversiële persoon binnen de dot-com wereld en ook achter deze speech ging natuurlijk een addertje schuil. YouTube trekt namelijk de laatste tijd veel adverteerders, net als de vriendensite MySpace. YouTube sloot recentelijk nog een deal met Warner Music Group, voor het plaatsen van legale video’s van het bedrijf. Ook wil YouTube geld verdienen door deze videobestanden te voorzien van videoreclames, maar volgens Cuban zijn de mogelijkheden hiervan beperkt.

"Filmpjes die door gebruikers zijn gemaakt zullen niet verdwijnen. Maar wilt u uw advertentiebudget uitgeven aan een filmpje waarin iemands tante een leuke tapdansje uitvoert? En stel dat u het wel wilt en u adverteert op iets wat zeer goed bekeken wordt. Wat krijgt u dan? 60.000 kijkers?", aldus Cuban tegen de adverteerders.
Hij waarschuwde er ook voor dat adverteerders niet te zwaar moeten investeren in zogenaamde viral campagnes, waarbij bedrijven middels vage filmpjes een soort van geruchtenstroom willen opwekken. Deze filmpjes worden vaak geplaatst op sites als YouTube, omdat ze zich op die manier snel verspreiden via het internet. Volgens Cuban is een viral campagne echter niet meer origineel en daardoor is 99 procent van de investeringen in dit soort campagnes weggegooid geld.

En dat is precies waar Cubans addertje zit, want waar zouden adverteerders wel geld aan moeten uitgeven? Volgens Cuban kunnen adverteerders het beste investeren in reclames op high-definition televisie, zoals bijvoorbeeld het HDNet netwerk, waar, zoals eerder gezegd, Cuban mede-oprichter van is.