3min

Tags in dit artikel

, ,

Nintendo wil met de Wii een groot publiek bereiken en het bedrijf heeft daarbij haar geld gezet op de innovatieve controller. Analisten denken echter dat de hardware op zich niet heel erg lang zal boeien en denken daarom dat de aangeboden software voor het apparaat cruciaal zal zijn voor het succes van de console.

Nu de PS3 pas volgend jaar in Europa uitkomt en meer en meer mensen elkaar vertellen over de innovatieve controller van de Wii, begint er een soort van hype te ontstaan rond de nieuwe console van Nintendo. Door de eenvoud en fun hoopt Nintendo net zo’n succes te hebben met de Wii als dat het had met de Nintendo DS. Die funfactor en de nieuwigheid van de Wiimote zouden er echter wel eens snel vanaf kunnen zijn als uitgevers niet snel genoeg zijn met het uitbrengen van nieuwe titels, zo denken analisten.

"Softwaremakers en uitgevers hebben enorm hoge verwachtingen van de Wii. Op het moment zijn er zelfs ontwikkelaars die hun mensen van PS3 projecten afhalen om ze te laten werken aan Wii projecten", aldus analist Takashi Oya van Deutsche Securities. Electronic Arts is één van die bedrijven die inspringt op de onverwachte hype rond de Wii, het bedrijf zegt nu voor maart 2007 zeven titels voor de Wii uit te gaan brengen, terwijl dat er eerst nog vijf waren.

Er zijn echter nog wat addertjes onder het gras voor Nintendo denken analisten. Ook Nintendo is zich ervan bewust dat het succes van de DS niet één-op-één te projecteren is op de Wii. "Veel mensen die een DS hebben nemen hem met zich mee en laten hem aan anderen zien. Daardoor is het echt een hebbedingetje en wordt de vraag groter. Zoiets kunnen we echter niet verwachten bij een console die in de huiskamers staat", aldus Nintendo President Satoru Iwata.

Analisten denken daarnaast dat de innovatieve Wiimote snel voor vermoeidheid kan zorgen, waardoor gebruikers de Wii snel voor gezien houden. "Wii Sports is een leuke afleiding. Mensen spelen het een tijdje, maar uiteindelijke zal het niet wekenlang je aandacht vast weten te houden", aldus Sam Kennedy van de website 1UP.com. Ook Oya denkt dat de Wiimote gauw kan gaan vervelen en wijst daarbij op het weinige succes van een soortgelijk product van Square Enix. Dat bedrijf bracht in 2003 een zwaard uit dat net als de Wiimote met een sensor werkte. Het zwaard bleek echter geen succes en een vervolgproduct bleef uit.

Ook denkt Oya dat Nintendo zware concurrentie kan verwachten van de PS3 van Sony. "Eind volgend jaar zullen mensen gaan beseffen welke meerwaarde de Blu-ray speler heeft, net zoals de DVD speler in de PS2 meerwaarde bood voor die console. Ook het feit dat de Wii op het gebied van hardware niet zo modern is als de Xbox 360 en de PS3 zal in het nadeel van de Wii uitpakken, zo vindt Hiroshi Kamide van KBC Securities. Volgens hem is niet de hardware maar juist de software cruciaal voor het succes van de Wii.

"Als het elke keer hetzelfde richten en schieten is, dan zal de Wii er niet echt aantrekkelijker op worden. Het is dus aan Nintendo en haar partners om bij zichzelf na te gaan op welke manier ze de Wiimote gaan gebruiken", aldus Kamide.