2min

Tags in dit artikel

, ,

IBM heeft een aantal analytics- en Internet of Things (IoT)-tools uitgerold om zich meer te richten op industrieën als fabrikanten, olie- en gasbedrijven, en nutsvoorzieningen. Dat meldt ZDNet. Met de nieuwe tools wil IBM meer gaan concurreren met de industriële IoT-producten van GE, evenals Uptake en C3.

De applicaties vallen allemaal onder de vlag van IBM Maxima Asset Performance Management (APM). Dat merk wordt veelal geassocieerd met enterprise asset management. Maxima is een leidende suite in dat gebied. Big Blue gokt er nu echter op dat het APM kan toevoegen als een uitbreiding, om assets te volgen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om voertuigen, apparatuur, turbines en liften.

De Industrial IoT-sector gebruikt toepassingen van spelers als IBM, maar ook spelers als Honeywell en United Technologies. Industriële bedrijven gebruiken analytics en IoT om hun apparatuur beter te onderhouden en problemen pro-actief af te handelen. Voor veel verkopers is het echter een uitdaging dat industriële IoT-platformen steeds meer samengevoegd worden.

Een enquête van Eclipse Foundation voor ontwikkelaars toonde aan dat IoT-ontwikkelaars steeds meer richting AWS en Microsoft Azure gaan.

IBM

Specifiek rolt IBM drie dingen uit. Allereerst is er Asset Health Insights. Dat is software die assessments maakt op basis van real-time data uit sensoren, records en externe data. Ook lanceert het Predictive Maintenance Insights,  een datatoepassing voor mogelijke fouten. Tot slot wordt de Equipment Management Assistant uitgerold. EMA gebruikt kunstmatige intelligentie om technici te helpen bij het uitvoeren van reparaties.

IBM zegt verder dat het zijn Asset Performance Management suite voor industrieën aan gaat passen, beginnend met energie en nutsvoorzieningen. Daarnaast zei het bedrijf dat The Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority (MARTA) een klant is van zijn APM-suite.