1 min

Tags in dit artikel

, , ,

YouTube is zo sterk op de user-generated videomarkt dat Sony heeft besloten om niet langer te concurreren met YouTube. Sony gaat nu actief op zoek naar videotalenten, in plaats van af te wachten tot gebruikers video’s uploaden. Sony kocht vorig jaar augustus de videodienst Grouper voor 65 miljoen dollar.

Na een jaar proberen gaat Sony verder met Grouper onder een nieuwe naam en met een nieuw plan. Grouper heet voortaan Crackle en Sony gaat zoals eerder gezegd actief op zoek naar aankomende talenten. Josh Felser, oprichter van Grouper en baas van Crackle, verteld dat user-generated video voor Sony niet langer interessant is. Het bedrijf gaat nu een soort online filmstudio maken van Crackle. Crackle gaat namelijk samenwerken met talenten om kwalitatief goede video’s te maken, onder andere door financiering, promotie en distributie te verzorgen.

Felser denkt dat de kwaliteit van de video’s in de toekomst bepaalt hoeveel gebruikers er komen. Ook denkt hij dat de naam Sony een aantrekkingskracht zal hebben. Dit omdat Sony ook een filmstudio – Sony Pictures – heeft die enkele succesvolle films heeft uitgebracht. Crackle zal talenten bij de bazen van Sony Pictures introduceren en de beste filmpjes komen niet alleen op de website, maar zullen ook beschikbaar zijn voor de Playstation Portable, Bravia tv-toestellen en andere Sony producten. Een gedeelte van de productiekosten zal tevens door Sony betaald worden. "Wij kunnen voor videotalenten de deur openzetten naar Hollywood," aldus Felser.