2min

Tags in dit artikel

, , ,

Vodafone Nederland biedt klanten binnenkort de mogelijkheid aan om mobiel te bellen en te internetten vanuit vliegtuigen van Air France.

Vodafone is de eerste Nederlandse operator die mobiel bellen en mailen vanuit een vliegtuig mogelijk maakt. De dienst zal een stuk voordeliger worden dan de huidige telefoondienst vanuit het vliegtuig, wat nu nog elf euro per minuut kost.

Vodafone gaat een tarief rekenen dat tussen de drie euro vijftig en de vier euro vijftig ligt per minuut. Er zijn een aantal enquêtes gehouden onder de passagiers waaruit blijkt dat meer dan 50 procent wel zou willen bellen en/of mailen tijdens de vlucht, de voorkeur gaat uit naar mailen.

Het signaal in de vliegtuigen is niet geschikt voor Vodafone klanten buiten Nederland en ook niet voor klanten die Vodafone gebruiken via een ander netwerk zoals Debitel-Vodafone. Het zal bovendien nog even duren voordat de dienst in alle toestellen van Air France beschikbaar is.

"Het contract is begin deze maand getekend, Air France is nu bezig de toestellen van gsm-antennes te voorzien. Dit zal waarschijnlijk gebeuren wanneer het vliegtuig een servicebeurt krijgt." aldus Vodafone woordvoerster, Yvonne Koks.

Na Air France zullen soortgelijke maatschappijen zoals Ryanair, bmi en TAP Portugal snel volgen. Vodafone hoopt de reizigers op deze manier een plezier te doen zodat de passagiers op de vluchten gewoon kunnen doorwerken. De dienst zal wereldwijd een vaste prijs krijgen. Deze zal komen te liggen rond de 12,50 euro per MB en een sms bericht zal tussen de 35 en de 55 cent gaan kosten.

Vodafone is niet bang dat er veel misbruik van de dienst gemaakt zal worden. "Het cabinepersoneel kan zelf het bellen tijdelijk uitschakelen wanneer er nachtvluchten zijn of wanneer het ongewenst is dat mensen gaan bellen" aldus Yvonne Koks.