2min

Tags in dit artikel

,

Greetz en Hallmark werkten tot voor kort samen, Hallmark wil echter stoppen met deze samenwerking. Greetz.nl heeft toen echter een rechtzaak aangespannen tegen het Amerikaanse concern Hallmark omdat het bedrijf bang is dat Hallmark technieken van hen wil inzetten.

Hallmark en Greetz hadden een online-service, men kon op de website van Greetz.nl een kaart maken en deze vervolgens via de echte post laten verzenden door Hallmark. Hallmark wil echter een punt achter de samenwerking zetten, Greetz.nl is nu bang dat de technieken die zij gebruiken nu door Hallmark ingezet gaan worden om dezelfde functie te lanceren.

Volgens Greetz.nl gaat het hier om schending van afspraken. "Volgens onze contracten mag Hallmark minimaal twee jaar geen soortgelijk platform ontwikkelen, exploiteren of laten exploiteren", aldus Johan van Vulpen, een van de oprichters van Greetz. "Wij hebben de afgelopen drie jaar goed samengewerkt en al onze kennis en technologie gedeeld. Die lijkt nu gebruikt te worden."

De rechter erkende de argumenten van Greetz, maar heeft onvoldoende bewijslast om een algemeen verbod uit te spreken. Volgens de rechter is er namelijk sprake van een technologische voorsprong, maar dat maakt het bedrijf alleen schadeplichtig.

Greetz.nl is het niet eens met de uitspraak en overweegt vervolgstappen "Als Nederlands bedrijf is het zuur dat de rechter het grote Amerikaanse Hallmark in het gelijk stelt, terwijl zij zich niet aan de afspraken houden. Het is onbegrijpelijk dat bescherming van nieuwe ideeën en innovaties hier blijkbaar het onderspit moet delven."

Greetz.nl is een relatief klein bedrijf met 45 werknemers en maakte vorig jaar een omzet van 5 miljoen euro. Hallmark is echter een relatief groot bedrijf, met ongeveer dertigduizend werknemers en een omzet van 4,1 miljard dollar.