1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Microsoft heeft een overeenkomst gesloten met Sun, waaronder beide bedrijven de Windows Live zoekmachine gaan promoten via Suns Java. Zo wordt onder andere de Live-toolbar ter keuze aangeboden bij het installeren van Java.

Het is niet de eerste overeenkomst die Microsoft sluit om haar zoekmachine te promoten. Eerder dit jaar kwam de softwaregigant al met HP overeen, om de Live-toolbar mee te leveren op nieuwe computers van HP. Dit gold overigens alleen voor de landen Amerika en Canada. De rest van de wereld had geen ‘last’ van de toolbar.

"Door deze overeenkomst kunnen we Windows Live Search bekender maker voor de gebruiker. Het is tevens goed voor onze adverteerders", aldus Yusuf Mehdi, directeur bij de Online Audiance-divisie bij Microsoft. Java is een veelgebruikt programma en iedereen, volgens Sun gebruikt ongeveer negentig procent van alle computergebruikers het. Dat komt neer op ongeveer achthonderdmiljoen pc’s.

Microsoft staat volgens de peilingen nog altijd derde in de zoekmachine-topdrie. Google staat eerst met 63 procent, Yahoo volgt met 19 procent en Microsoft sluit de top drie af met 8 procent.