5min

Tags in dit artikel

, , , ,

Jerry Yang, oprichter en CEO van Yahoo! heeft onder druk van de raad van bestuur van het bedrijf besloten om zijn taken als CEO neer te leggen. De positie van Yang stond al enige maanden onder druk vanwege zijn rol in de overnameperikelen met Microsoft en Google.

Yang richte Yahoo! veertien jaar geleden op en werd in juni 2007 aangesteld als CEO. In die positie boekte hij enige successen, maar hij kwam voornamelijk negatief in het nieuws in de tijd dat Microsoft probeerde het bedrijf in te lijven. Microsoft liet in mei 2007 al doorschemeren dat het grote overnames niet uitsloot en voegde in januari 2008 de daad bij het woord door een bod van 44,6 miljard dollar uit te brengen op Yahoo!

Kort daarna mengde ook Google zich in de discussie, door te stellen dat een overname van Yahoo! door Microsoft slecht zou zijn voor de markt. Al gauw werd echter duidelijk dat Google ook wel oren had naar een samenwerking met Yahoo!. Al snel deden dan ook geruchten de ronde dat Yahoo! het bod van Microsoft niet zou gaan accepteren.

In een poging Microsoft onder druk te zetten het bod te verhogen, intensiveerde de raad van bestuur van Yahoo! het reeds lopende overleg met Time Warner om mogelijk tot een fusie van beide bedrijven te komen. Microsoft liet echter doorschemeren niet alles op alles te zullen zetten om Yahoo! in te lijven, het bedrijf zag naar eigen zeggen ook diverse risico’s op het overnamepad.

In maart 2008 sprak Google nog eens zijn zorgen uit over een mogelijke overname van Yahoo! door Microsoft. Microsoft liet een maand later op zijn beurt echter weten dat het het lange wachten op een antwoord van Yahoo! beu was en antwoord wilde. Het bedrijf dreigde daarbij het bestuur van Yahoo! te zullen passeren en direct naar de aandeelhouders te stappen.

Yahoo! liet kort daarna in een brief aan Microsoft weten niet onder de indruk te zijn van de dreigementen van Microsoft en liet daarnaast weten dat het bod te laag zou zijn. Even leek het erop dat Microsoft in samenwerking met News Corp. een hoger bod op Yahoo! wilde gaan doen, maar Yahoo! liet doorschemeren dat het liever met Google in zee wilde gaan.

Het zou in dat geval niet om een overname gaan, maar om een intensieve samenwerking op het gebied van online adverteren en advertenties bij zoekresultaten. Behalve de brief van Yahoo! had het bedrijf echter nog geen officiële reactie gegeven op het bod van Microsoft en het ultimatum dat de softwaregigant inmiddels had gesteld liep zonder reactie van Yahoo! af. Hoewel binnen de gelederen van Microsoft steeds meer twijfel begon te rijzen over de overname leek Microsoft aan te gaan sturen op een vijandige overname, conform de dreigementen in het ultimatum.

Andere bronnen wisten echter te melden dat de gesprekken tussen Yahoo! en Microsoft nog steeds plaatsvonden, ondanks de harde woorden over en weer. Door alle perikelen daalde het aandeel Yahoo! behoorlijk, iets waar de twee grootste aandeelhouders niet echt blij mee waren. Zij maakten Yang en de raad van bestuur van Yahoo! dan ook verwijten de kop teveel in het zand te steken. Yang liet enige tijd later weten dat Yahoo! nog steeds open stond voor een overname door Microsoft.

De onderhandelingen liepen echter toch stuk en Microsoft besloot om geen nieuw bod te plaatsen. Een grote aandeelhouder van Yahoo!, genaamd Carl Icahn, probeerde het bestuur van Yahoo! nog onder druk te zetten, maar Microsoft was inmiddels al afgehaakt en liet in een reactie weten dat de overname van Yahoo! geen doel op zich was.

Enige tijd daarna werd de advertentiedeal tussen Yahoo! en Google beklonken en opmerkelijk genoeg doken in juni van dit jaar toch weer geruchten op dat Microsoft en Yahoo! weer om tafel zouden zitten. In het kader van die onderhandelingen stelden Microsoft en Carl Icahn voor om Yahoo! op te splitsen en delen naar Microsoft over te hevelen. Yahoo! vond echter dat het bij dit voorstel te veel onder druk werd gezet door Microsoft en sloeg ook dit bod af.

De gevolgen voor Yahoo! waren niet klein, het bedrijf moest in het tweede kwartaal van 2008 18 procent van haar nettowinst inleveren en in september dit jaar bereikte het aandeel van Yahoo! met een bedrag van 17,75 dollar een dieptepunt. Ook het derde kwartaal van Yahoo! leverde weinig positieve cijfers op en het bedrijf kondigde aan dat het 1500 banen wilde schrappen.

Tot overmaat van ramp voor Yahoo! zag Google in november ook af van een verdere voortzetting van de advertentiedeal, omdat Google naar eigen zeggen geen mogelijkheid zag om tegemoet te komen aan de juridische bezwaren en bezwaren van adverteerders. Jerry Yang gaf de moed echter niet op en probeerde weer een deur open te zetten voor Microsoft, door te zeggen dat een overname van Yahoo! het beste zou zijn voor Microsoft.

Microsoft liet bij monde van Steve Ballmer echter weten dat Microsoft geen nieuwe interesse zal tonen in Yahoo!. Dat was blijkbaar ook de druppel die de emmer deed overlopen voor de raad van bestuur van Yahoo! Yang had eerder publiekelijk laten weten dat hij wel als CEO wilde aanblijven, maar kon onder druk van de raad van bestuur toch niets anders doen dan aftreden. De raad verwacht dat het aftreden van Yang de weg vrij zal maken voor een hernieuwde overnamepoging van Microsoft, volgens de raad was de persoonlijke relatie tussen Yang en Microsoft-topman Steve Ballmer inmiddels zo bekoeld dat het van negatieve invloed was op de gesprekken.

Yang zal niet helemaal van het Yahoo!-toneel verdwijnen, hij zal weer terugvallen in de functie die hij hiervoor vervulde, namelijk die van Chief Yahoo!. In die functie zal hij zich weer richten op de globale strategie van Yahoo! en proberen het bedrijf samen met de nieuwe CEO weer op de rit te krijgen. Yahoo! verliest nog steeds terrein op Google en analisten verwachten dat de economische crisis harde klappen zal opleveren voor de online advertentiemarkt.

Wie de nieuwe CEO van Yahoo! wordt is niet bekend, het bedrijf zoekt momenteel een vervanger, tot die tijd blijft Yang aan als CEO.