Telecom Italia is bezig met een grote reorganisatie omdat het niet het zoveelste slachtoffer wil worden van de economische crisis waarin de wereld op dit moment verkeert. Daarom overweegt het BBned en Alice van de hand te doen.

De Italianen zijn van plan om bedrijfsonderdelen van drie miljard euro in de etalage te zetten. Deze nieuwe strategie, die geldt van 2009 tot en met 2011, werd in Londen gepresenteerd. Centrale thema van de nieuwe strategie is kosten drukken.

Bij een eerdere reorganisatie van het bedrijf werd de Franse afdeling van Alice al verkocht.

Franco Bernabè, bestuursvoorzitter van Telecom Italia, maakte tijdens zijn presentatie op de bijeenkomst duidelijk dat vijf procent van het personeelsbestand geschrapt gaat worden. Dat komt neer op zo’n vierduizend banen. Daarnaast liet de voorzitter weten dat onderdelen die niet bij de kernactiviteiten horen, verkocht worden. Tot die kern behoren alleen de Braziliaanse en Italiaanse markten.

Financieel analisten van Deutsche Bank en JP Morgen hebben bedenkingen bij de nieuwe plannen en betwijfelen of de nieuwe doelstellingen gehaald zullen worden. Bovendien wordt betwijfeld of potentiële kopers wel voldoende externe geldbronnen tot hun beschikking hebben.

Telecom Italia is in Nederland bekend met onder meer BBned dat op zijn beurt weer dochterbedrijven als Alicia, BBeyond en InterNLnet heeft. De woordvoerster van BBned laat tegenover Emerce weten: "Concreet is er niets bekendgemaakt over verkoopintenties voor Nederland," noch is er opdracht gegeven de kopersmarkt in kaart te brengen.