2min

Tags in dit artikel

, ,

Met de overname van Rits tele.com wordt BBned de enige netwerkaanbieder die service providers zowel telefonie over DSL als over IP aanbiedt. Hans Rietkerk, directeur BBned en Ytsen Kooistra, directeur Rits tele.com hebben vandaag hun handtekening gezet onder het overnamecontract. De IP-spraakdiensten van Rits tele.com zijn vanaf nu via BBned beschikbaar.

Om te bepalen of VoDSL of VoIP het meest interessant is voor een bedrijf zijn bijvoorbeeld bedrijfsgrootte en inrichting van de infrastructuur van belang. Voor VoIP zijn initiële terug te verdienen investeringen noodzakelijk en voor VoDSL is dat niet het geval. Door het pakketvoordeel waarmee service providers beide telefonievormen bij één partij aankopen, besparen zij op inkoopkosten voor telefoniediensten. Het VoIP productenaanbod van het voormalige Rits tele.com kan samen met het DSL- en Fiber-portfolio van BBned worden ingezet door service providers.

Ytsen Kooistra (Rits Tele.com) en Hans Rietkerk van BBned vieren de overname van Rits tele.com door BBned

Voor telefonie over IP exploiteert het voormalige Rits tele.com eigen platforms. De telefoniediensten worden ‘white label’ geleverd aan internet service providers, die hun klanten hiermee voorzien van ‘internettoegang en telefonie op één abonnement’. De telefoniedienst bestaat, naast bellen en gebeld worden, uit online facturering, gratis onderling bellen voor de abonnees, gratis voicemail en vermelding van telefoonnummers in telefoongidsen. Nummerportering en fraudebescherming maken ook standaard onderdeel uit van de telefoniedienst.

Onder de merknaam ‘Pilmo’ heeft Rits tele.com ook eigen zakelijke en particuliere klanten. Pilmo gaat tevens onderdeel uitmaken van de telefonietak van BBned.

BBned had al langer de ambitie naast spraak over DSL ook spraak over IP aan te bieden en heeft dat met deze overname gerealiseerd. "Ik ben er trots op dat we als eerste in de markt een compleet spraakaanbod hebben voor service providers. Het VoIP-product van Rits tele.com is de meest uitontwikkelde spraakdienst van dit moment," aldus Hans Rietkerk. "We hebben ook overwogen zelf een VoIP-tak op te zetten, maar dan hadden we niet zo snel zoveel expertise in huis kunnen halen. Van Rits tele.com wisten we dat ze de pionierfase inmiddels ontgroeid zijn. Nu telefonie over internetverbindingen hot is, hadden zij er oren naar op grotere schaal te opereren. De optelsom was snel gemaakt,".

BBned neemt alle klanten van Rits over en ook alle medewerkers. Ytsen Kooistra krijgt bij BBned de leiding over de gehele telefonietak, als Manager Marketing & Sales van de Business Unit Voice.