4min

Tags in dit artikel

, ,

Microsoft heeft afgelopen week een nieuwe commercial uit de Laptop Hunters-campagne, waarin de Mac afgeschilderd wordt als ’te duur’, op de Amerikaanse televisie vertoond. Apple slaat nu terug met commercials die stellen dat slecht gebaseerde keuzes voor Windows geen keuzes zijn.

In de vijfde commercial die Microsoft onlangs op televisie vertoonde, worden moeder Sue en haar dochter Lauren gevolgd tijdens hun zoektocht naar een laptop. Lauren is in de commercial op zoek naar een snelle laptop die gemakkelijk mee te nemen is en ook een batterij heeft die lang meegaat. Ze mag een laptop uitzoeken voor minder dan 1700 dollar die ze, als ze in de opdracht slaagt, terugkrijgt.

Hoewel Lauren een korte blik op de Macs werpt, komt ze tot de conclusie dat die te duur voor haar is. "Deze Mac is 2000 dollar", stelt ze terwijl ze voor een 15.4-inch MacBook Pro staat. ‘Mum’ vraagt vervolgens waarom ze twee keer zoveel zou betalen. Uiteindelijk valt haar keus op een 13-inch Dell Studio XPS 13 die te koop staat voor 899 dollar. Dit terwijl de Dell-laptop wellicht de naaste concurrent van de 13-inch MacBook is; beide systemen hebben een soortgelijk beeldscherm, dimensies en zelfs dezelfde GeFoce 9400M-grafische chip.

[b]Laptop Hunters 5 – Lauren & Sue kopen een laptop voor minder dan 1700 dollar.[/b]

Deze nieuwe commercial krijgt veel kritiek van de gevestigde Apple-media. AppleInsider geeft toe dat de Dell Studio XPS 13 sneller is dan de MacBook, maar volgens de website liet Microsoft in de commercial bewust alleen de MacBook Pro zien, terwijl Lauren ook voor een 13-inch MacBook had kunnen kiezen. De basis-MacBook, die Apple aanbiedt voor 999 dollar, had weliswaar niet geheel aan haar eisen voldaan, maar de snelste aluminium MacBook, die aangeboden wordt voor 1599 dollar, had alsnog binnen haar budget van 1700 dollar gepast.

Apple-fansite Macenstein heeft de laatste Microsoft-commercial onder de loep genomen en kwam tot een interessante ontdekking. De website ontdekte dat het shot waarin Sue en Lauren hun zoektocht beginnen en het shot waarin het filmpje eindigt exact hetzelfde is. Volgens de website staan de wolken aan de hemel in de eerste en laatste scène op exact dezelfde plaats, wat gezien de zoektocht, onmogelijk zou zijn.

Hoewel het bij media en marketing wel vaker gebeurt, dat omwille van kostenbesparing scènes snel achter elkaar opgenomen worden, verdenkt Macenstein Microsoft ervan – in tegenstelling tot wat geënsceneerd wordt – niet met ‘echte’ mensen, maar met acteurs te werken. In dat geval zou de hele zoektocht ook enkel doorgestoken kaart zijn en zou men geregisseerd worden om voor een specifieke laptop te kiezen, zo stelt Macenstein.

[b]Apple slaat terug met drie nieuwe ‘Get a Mac’-ads[/b]

Apple reageerde eerder al bij monde van persvoorlichter Steve Dowling op de Laptop Hunters-campagne van Microsoft. Dowling stelde toen dat PC’s absoluut geen koopjes zijn omdat ze niet doen wat de gebruiker van hun vraagt. Macs zouden, ongeacht de kosten, beter zijn, zo stelt Apple.

In een nieuwe fellere reactie heeft het bedrijf nu ook een drietal nieuwe commercials op de Amerikaanse televisie vertoond, waarin het in twee van de drie commercials Microsofts campagne rechtstreeks aanvalt.

[b]Get a Mac-ad ‘Elimination’ als directe aanval op Laptop Hunters-campagne.[/b]

Het meest directe antwoord op de campagne is ‘Elimination’ waarin de winkelende Megan gevolgd wordt tijdens haar zoektocht naar een systeem met een groot beeldscherm, een snelle processor en een systeem dat ‘simpelweg werkt’ zonder crashes of virussen. Uiteindelijk zou haar alleen nog de keus voor de Mac resten omdat de PC niet aan haar criteria voldoet. Al klopt ook dat niet helemaal, want een Mac crasht net zo goed als een PC en hoewel er minder virussen voor Mac OS X ‘in the wild’ zijn, zijn die er toch ook wel degelijk.

Deze commercial beschrijft het proces van de zoektocht naar een systeem op basis van vooraf vastgestelde criteria op een zelfde manier als Microsoft dat in haar campagne doet. Hoewel in de campagne van Microsoft de keus altijd op een Windows-systeem valt, valt in Elimination – hoe kan het ook anders in een reclame van Apple – de keus juist wel op een Mac.

[b]Get a Mac-ad ‘PC Choice Chat’.[/b]

In ‘PC Choice Chat’ zien we PC (John Hodgman) radioshow ‘PC Choice Chat’ presenteren waarin hij telefonisch vragen van luisteraars beantwoord over welke PC zij moeten kiezen. Hij vindt echter geen antwoord op de vraag welke PC zij moeten kiezen als een luisteraar een PC wil die vrij van virussen is en waarbij goede klantenondersteuning wordt aangeboden.

[b]Get a Mac-ad ‘Customer Care’.[/b]

In ‘Customer Care’, de laatste van de drie commercials, bouwt Apple voort op de vraag naar goede klantenondersteuning uit de vorige commercial. Customer Care focust op het feit dat Macs zogenaamde ‘Mac Geniuses’ beschikbaar hebben voor ondersteuning, terwijl PC’s enkel ‘slechte klantenondersteuning’ zouden kunnen bieden. Ook dit is slechts ten dele waar, omdat gebleken is dat PC-fabrikanten evenzeer goede klantenondersteuning kunnen bieden.

De commercial laat PC zien terwijl hij zijn frustraties verbergt in verwoede pogingen om hulp te krijgen bij een telefonische klantenondersteuning. Hij wordt letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd.