2min

Tags in dit artikel

, ,

Microsoft heeft een van de reclamefilmpjes uit de ‘Laptop Hunters’-campagne aangepast, nadat Apple via een advocaat geklaagd had over het filmpje in kwestie.

Vorige week werd Microsofts COO Kevin Turner gebeld door een advocaat van Apple. Het bedrijf eiste van Microsoft dat het zou stoppen met de ‘Laptop Hunters’-campagne, omdat Apple de prijzen van zijn producten zou hebben aangepast en de filmpjes daardoor niet meer waarheidsgetrouw zouden zijn. Turner liet daarop weten dat Microsoft niet van plan was te stoppen met het uitzenden van de filmpjes. Volgens hem zijn de reclamefilmpjes een succes, juist omdat Apple erover klaagt. "We kregen een telefoontje van Apple waarin ze erkende dat we het bij het juiste eind hadden, maar ze vonden dat we moesten stoppen met het uitzenden van de filmpjes, omdat ze de prijzen hadden verlaagd. Ze hadden ongeveer 100 dollar van een of ander product afgehaald", aldus een cynische Turner.

Maar blijkbaar was de druk van Apple groot genoeg, want het bedrijf heeft één van de reclamefilmpjes nu aangepast. De ‘Laptop Hunters’-campagne, bedacht door reclamebureau Crispin Porter & Bogusky, draaien om de boodschap dat pc’s betaalbaar zijn, terwijl vergelijkbare producten van Apple een stuk duurder zouden zijn. Maar om de filmpjes waarheidsgetrouw te maken heeft Microsoft nu één van de filmpjes aangepast, namelijk het filmpje "Lauren and Sue". In dit filmpje is de student Lauren met haar moeder Sue op zoek naar een computer voor minder dan 1700 dollar.

In het originele filmpje vindt Lauren op een gegeven moment een Mac en meldt ze dat het apparaat zonder aanvullende opties 2000 dollar kost. "Waarom zou je twee keer te veel betalen? Ik niet", aldus Laurens moeder Sue. Uiteindelijk schaft Lauren een Dell-laptop aan voor 972 dollar. Dit gedeelte is nu uit de reclame gehaald, waardoor er niet echt meer gesproken wordt over de prijs van de Mac. Wel zegt Lauren dat "je blijkbaar veel betaalt voor het merk."

Volgens Microsoft is de reclame lichtelijk aangepast vanwege de aangepaste prijzen van de Mac, maar is er aan de boodschap van de campagne niets veranderd.

Het originele filmpje

De aangepaste versie