2min

Tags in dit artikel

, ,

Google meent dat het in de nabije toekomst winst kan halen uit de videosite YouTube, zo meldde de zoekgigant op donderdag.

Google nam YouTube in 2006 over voor 1,65 miljard dollar, maar heeft sindsdien alleen maar geld verloren aan de website waar gebruikers video’s kunnen uploaden en delen.

Analisten hebben al eerder hun twijfels geuit over de gigantische kosten die komen kijken bij het streamen van video naar miljoenen gebruikers en over de geringe advertenties op de site.

"YouTube bevindt zich nu op een traject waar we erg blij mee zijn", aldus chief executive officer van YouTube Eric Schmidt tijdens een gesprek op donderdag. Hij voegde toe dat Google marketingbedrijven helpt om eenvoudig topadvertenties voor YouTube te maken.

Google maakte eerder negatieve opmerkingen over de inkomstengroei van YouTube. Schmidt liet tegenover journalisten van Sun Valley weten dat de nieuwe adverteerformaten, zoals pre-roll ads, advertenties die voordat een video begint afgespeeld worden, meer winst zullen opleveren.

Op donderdag liet Googles hoofd van productbeheer en -marketing, Jonathan Rosenberg, weten dat het aantal mensen dat video’s ondersteund door advertenties bekeken heeft het afgelopen jaar verdrievoudigd is. "We halen nu miljarden uit views van partnervideo’s elke maand", aldus Rosenberg.

Ook Googles chief financiel officer Patrick Pichette liet weten dat de nieuwe advertentieformaten en promotievideo’s ervoor zorgen dat YouTube eindelijk een gewenst advertentieplatform wordt.

"We zijn erg blij met de inkomstengroei van YouTube en we denken zelfs dat in de nabije toekomst YouTube winst gaat maken en goeie zaken voor ons gaat doen", aldus Pichette.

Google liet overigens op donderdag een kwartaalwinst zien die de Wall Street-verwachtingen overtrof. De inkomstengroei was echter niet zo groot als sommige investeerders hadden gehoopt, waardoor het aandeel van de zoekgigant alsnog met drie procent zakte.