Goed nieuws voor Youtube-gebruikers: het internetbedrijf gaat gebruikers die zogeheten viral videos maken belonen voor hun inspanningen. Zij krijgen een aandeel in de advertentie-inkomsten die Youtube opstrijkt.

Het is een veelgehoorde opmerking over de videodienst van Youtube: gebruikers doen alle moeite om een video te maken terwijl Youtube de inkomsten opstrijkt als de clip een viral video wordt. Dat is een videoclip die inmens populair is op internet en enorm veel bekeken en gedeeld wordt. Vanwege de hoge kijkcijfers is het voor adverteerders vervolgens aantrekkelijk om advertenties te plaatsen bij deze filmpjes. Youtube was tot voor kort de enige partij die hiervoor geld ontving: de makers bleven buitenspel en zagen niets terug van deze inkomsten.

Alleen oplettende Youtube gebruikers konden voorheen geld verdienen aan hun video’s, door zich tijdig in te schrijven voor het advertentieprogramma van Youtube.

Google, het internetbedrijf dat in 2006 Youtube overnam, wil gebruikers laten meedelen in de advertentie-inkomsten die het bedrijf binnensleept als gevolg van hun video’s. Het bedrijf heeft naar verluid een algoritme ontwikkeld waarmee het kan voorspellen welke video’s naar alle waarschijnlijkheid populair worden. Youtube gebruikt deze code om video’s op haar website te monitoren. Als het algoritme voorspelt dat een bepaalde video een kijkcijferkanon wordt, zoekt Youtube contact met de gebruiker.

Verschillende gebruikers zouden al zeer veel geld verdiend hebben aan advertentie-inkomsten op Youtube video’s. Zo zou de maker van de populaire "Charlie bit my finger" al meer dan honderdduizend pond hebben opgestreken.

Youtube stelt wel veel aanvullende eisen aan de video’s als gebruikers willen meedelen in de advertentie-inkomsten. Video’s met live optredens, covers, achtergrondmuziek, logo’s, software en ander auteursrechtelijk beschermd materiaal zijn uitgesloten van advertentie-inkomsten. Videofilms van je huisdier of kleine broertje zonder achtergrondmuziek zijn geen enkel probleem.