The Wall Street Journal meldt op basis van anonieme bronnen dat ondanks de grote populariteit van YouTube, Google nog steeds geld moet bijleggen op de website. Google zou er maar niet in slagen om YouTube winstgevend te krijgen en zou daarom enkele veranderingen in petto hebben voor de videowebsite.

Het afgelopen jaar zou Youtube goed zijn geweest voor een omzet van 4 miljard dollar, de kosten voor de website zouden echter hoger liggen. Elke maand bezoeken ongeveer een miljard mensen de populaire videowebsite en dat brengt de nodige kosten met zich mee. Doordat de kwaliteit van de video’s enorm is gestegen de afgelopen jaren zijn de hostingkosten ook flink toegenomen. Daarnaast moet Google de bekende YouTube-sterren steeds meer geld betalen om ze vast te houden op het platform. Er zijn genoeg kapers op de kust die de sterren graag een platform aanbieden. Onder andere Facebook en Yahoo zouden al geprobeerd hebben om de sterren weg te kapen.

Google zou zelf vooral moeite hebben met video’s die worden ingesloten op andere websites of bezoeken vanaf social media waarbij de bezoeker de website meteen weer verlaat. Google wil de bezoeker juist op YouTube hebben en de bezoeker zolang mogelijk vasthouden. Dan wordt het nog interessanter voor adverteerders om in te zetten op YouTube.

Als mogelijke oplossing denkt Google aan het nog meer automatisch starten van video’s zonder een handeling van de gebruiker. Hierdoor wordt de aandacht gepakt en kan de bezoeker langer op de website worden gehouden. Een andere oplossing is om de advertenties op YouTube nog relevanter te maken, op dit moment gebruikt YouTube alleen trackingcookies om relevante advertenties te tonen, maar het bedrijf zou overwegen om ook de zoekgeschiedenis van de gebruiker in te zetten.

In de Verenigde Staten is YouTube pas begonnen met een eigen muziekdienst, daarmee kunnen gebruikers muziekvideo’s onbeperkt en zonder advertenties bekijken voor een vast bedrag per maand. Ook zijn de video’s dan offline te bekijken.