2min

Tags in dit artikel

, ,

Apple en Broadcom hebben opnieuw een belangrijke overeenkomst gesloten. In het kader van dit partnership, dat enkele jaren zal lopen, zal Broadcom het roer overnemen bij het ontwerpen en produceren van een breed scala aan geavanceerde draadloze componenten. Men levert hierbij onderdelen voor bijna alle apparatuur van Apple.

De schijnwerpers staan vooral gericht op de revolutionaire modules die de langverwachte 5G-netwerkverbindingen zullen aandrijven. Sinds 2020 is Apple’s iconische iPhone-productlijn uitgerust met 5G, waarbij de nieuwe deal gebruik zal maken van Broadcoms innovatie: FBAR-filters.

Deze minuscule modules spelen een cruciale rol bij het blokkeren van radio-interferentie van naburige apparaten, waardoor Apple-gebruikers verzekerd zijn van ononderbroken draadloze verbindingen. Om hun compactheid in perspectief te plaatsen: sommige van deze filters hebben een oppervlakte kleiner dan één vierkante millimeter.

Broadcom gaat FBAR-filters produceren in zijn ultramoderne fabriek in Fort Collins, Colorado

De aankoop van componenten door Apple heeft al meer dan 1.100 banen opgeleverd. Zo blijft het bedrijf gelden als aanjager van de Amerikaanse tech-productie. Voortbouwend op dit momentum is Broadcom van plan te investeren in geavanceerde automatiseringstechnologieën en ambitieuze bijscholingsinitiatieven voor werknemers, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor geavanceerde productiemogelijkheden.

CEO van Apple Tim Cook onderstreept de “niet aflatende inzet van het bedrijf om de Amerikaanse economie te ondersteunen.” Hij benadrukt dat de technologische kracht van Apple op Amerikaanse bodem wordt gevoed, met deals als deze als bewijs.

Apple blijft hierdoor een prominente positie innemen als een van de belangrijkste klanten van Broadcom, goed voor een indrukwekkende 20 procent van de 33,2 miljard dollar aan inkomsten die het bedrijf vorig jaar rapporteerde.

Een wending in het verhaal

Deze mijlpaal volgt op recente berichten van Bloomberg waarin wordt gesuggereerd dat Apple zijn afhankelijkheid van Broadcom wil verminderen. Naar verluidt wil de techgigant een eigen alternatief ontwikkelen voor de door Broadcom ontwikkelde chip die momenteel de Wi-Fi- en Bluetooth-functies in zijn apparaten aandrijft, met een mogelijke overstap al in 2025.

Deze voortzetting van de samenwerking met Broadcom vormt een cruciaal onderdeel van de overkoepelende strategie van Apple om de komende vijf jaar maar liefst 430 miljard dollar in de Amerikaanse economie te pompen.

Via directe werkgelegenheid, een bloeiend iOS-app-ecosysteem en aanzienlijke uitgaven aan de toeleveringsketen ondersteunt Apple meer dan 2,7 miljoen banen in het hele land.

Lees ook: ‘Apple wil AI uitbreiden voor iPhones, iPads en andere apparaten’