2min

KPN heeft een jaaromzet van 5,448 miljard euro gerealiseerd in 2023. Vooral zag het telcobedrijf een flinke groei van de omzet uit mobiele diensten en breedband. Daarnaast maakt KPN haast met het verglazen van zijn netwerk en werden in het afgelopen jaar 725.000 nieuwe huishoudens aangesloten.

KPN heeft in 2023 alle gestelde doelstellingen gehaald en daarbij een duurzame omzetgroei weten te realiseren, maakt het bedrijf bij de presentatie van de jaarcijfers bekend. In totaal boekte de telecom-operator in 2023 een omzet van 5,448 miljard. De jaaromzet lag daarmee 2,5 procent hoger dan het niveau van 2022.

Flinke groei mobiel en mkb-klanten

De omzetgroei zat volgens CEO Joost Farwerck in alle marktsegmenten. Zo groeide binnen het consumentensegment de omzet met 2,4 procent, vooral door mobiele diensten en een toename van het aantal breedbandklanten. In totaal kwamen noteerde KPN in heel 2023 175.000 nieuwe, zowel zakelijke als consumenten, mobiele abonnees.

In het zakelijke segment, dat een jaarlijkse omzetgroei van 4,4 procent noteerde, was de stijging vooral te verklaren door een toename van het aantal mkb-klanten en meer omzet uit wholesale-diensten.

Daarnaast werd deze omzetgroei in 2023 ook geholpen door meer afgenomen diensten en effectieve maatregelen om de stijgende kosten gedeeltelijk te kunnen verzachten. Wat deze laatste maatregelen waren, werd niet verder gespecificeerd in de jaarcijfers.

Meer aandacht voor glasvezel

KPN geeft in zijn jaarcijfers nog extra aandacht voor de ontwikkelingen op het gebied van de glasvezeluitrol. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink ingezet op de glasvezeluitrol en een recordaantal huishoudens aangesloten. In het totaal gaat het hierbij om 725.000 huishoudens in heel Nederland.

Het aantal glasvezelabonnementen is ook flink toegenomen in 2023 met een totaal van 154.000. KPN is verder druk bezig in de glasvezelgebieden zijn koperen netwerk af te schakelen. Tot dus ver heeft men al in totaal 3 miljoen koperlijnen buiten gebruik gesteld.

Ontwikkelingen 2024 en verder

In 2024 gaat KPN verder met zijn eind vorig jaar aangekondigde Connect, Activate & Grow-strategie voor de periode 2024-2027. Hierbij wil de telecomoperator ervoor gaan zorgen dat de omzetgroei uit diensten op een gezond niveau blijft, vooral door het versterken van de huidige marktleiderposities in de consumenten- en zakelijke segmenten. Ook wil het een aanhoudende groei van zijn wholesale-activiteiten realiseren.

Verder kondigt KPN aan zijn bedrijfsmodel verder te moderniseren, onder meer door meer automatisering en AI in te zetten.

Lees ook: KPN investeert ruim 4,5 miljard euro in opschalen glasvezelnetwerk