2min

De Telegraaf heeft besloten om een groot deel van de website en wellicht zelfs de hele website achter een betaalmuur te gaan plaatsen. Dit houdt in dat alle pagina’s en artikelen alleen te lezen zijn met een abonnement op de Telegraaf.

Je moet dus gaan betalen om online de Telegraaf te kunnen lezen. Consumenten willen met de komst van de iPad kranten digitaal lezen en daar ook geld voor betalen, zegt de uitgever.

Telegraaf Media Groep bestuursvoorzitter Ad Swartjes gaf aan dat er dan ook een betaalmuur voor De Telegraaf website moet komen. Momenteel wordt er nagedacht over een variatie van abonnementen, zowel op de papieren krant, als op een iPad versie of de website. Swartjes wil niet wachten en snel beginnen met experimenteren.

Diverse Regionale kranten en het Nederlands Dagblad kondigde al eerder aan bezig te zijn met een betaalmuur voor hun websites. Wanneer deze precies actief worden is onduidelijk maar ook zij zouden hem al in ontwikkeling hebben. Het Nederlands Dagblad verwacht wel een forse bezoekersdaling, ze verwachten 95% minder bezoek te ontvangen.

De Telegraaf zegt niet afgekeken te hebben bij de regionale kranten maar vooral van de heer Rupert Murdoch, een grote mediamagnaat uit de Verenigde Staten en eigenaar van de New York Times, Wall Street Journal en de Britse Times. Die websites hebben al enige tijd een betaalmuur voor hun website en volgens Murdoch is dat een redelijk succes.

Vandaag werden er toevallig cijfers bekend gemaakt van de Britse Times, deze was in juni van dit jaar nog gratis maar in juli moest er voor betaald worden. In juni trok de website z’n 2,2 miljoen bezoekers, in juli is dit gedaald tot 1,61 miljoen bezoekers. Hoeveel van deze 1,61 miljoen bezoekers vervolgens afhaakte toen ze het betaalscherm zagen is dan natuurlijk belangrijk om te weten. Dat is alleen niet bekend gemaakt. De kranten van Murdoch ontvangen ook vrijwel geen verkeer meer van Google want het enige wat Google nog mag indexeren zijn de headlines op de indexpagina.

Murdoch loopt echter al wel een paar stappen voor op de Telegraaf Media Groep. Hij heeft namelijk deze week een nieuwe krant aangekondigd, deze wordt alleen digitaal beschikbaar gemaakt voor tablets, zoals de iPad.

Deze nieuwe krant gaat kort en aantrekkelijk nieuws bieden, de tablet krant krijgt een eigen redactie onder leiding van de New York Times en er moet uiteraard voor betaald worden, hoeveel precies is nog niet bekend gemaakt.