1 min

Tags in dit artikel

, , , , , , ,

Apple zou hard aan de weg timmeren met het eigen iAd-systeem dat drie maanden geleden op de markt is gezet. Tegen het einde van het jaar zou het marktaandeel op de mobiele advertentiemarkt van iAd al op 21 procent liggen. Google’s marktaandeel van 27 procent ligt tegen die tijd ook op 21 procent, volgens cijfers van IDC.

Apple zorgt er voor dat bedrijven als Google, Yahoo en Microsoft ongeveer een kwart van het marktaandeel moeten inleveren. Het bedrijf zou zelf echter niet veel winst uit het grote marktaandeel halen, aangezien iAd volgens de presentatie in april vooral bedoeld is om ontwikkelaars van Apps geld te laten verdienen, zodat deze Apps gratis of laag geprijsd kunnen worden. Desalniettemin helpt de aanwezigheid van deze laaggeprijsde Apps ook bij de verkopen van de iPhone, iPod Touch en iPad.

De bedrijven die marktaandeel verliezen aan Apple zouden overigens alsnog meer winst kunnen maken aan de mobiele advertenties dan in eerdere kwartalen. Dit komt doordat steeds meer mensen overgaan op internettelefoons, en de markt dus nog in een grote groeifase verkeert.