Apple heeft bekendgemaakt dat op 30 juni het doek valt voor zijn advertentiedienst iAd. Apple heeft met iAd weinig succes weten te behalen en de advertentiedienst kon niet opboksen tegen diensten als AdMob en InMobi. Nu Apple stopt met iAd ligt er een groot gevaar op de loer, namelijk een techgigant die zijn rug toekeert naar de advertentiemarkt, dat kan nog weleens desastreus zijn voor uitgevers.
Apple heeft besloten de stekker te trekken uit iAd, of de dienst helemaal gaat verdwijnen of Apple nog andere plannen heeft is niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat al het personeel, zo’n 100 personen allemaal intern worden overgeplaatst naar andere Apple-afdelingen of in het ergste geval worden ontslagen.
Als Apple doorgaat met iAd en die kans acht ik klein, zal dat zijn als geautomatiseerd platform of als platform waar app-ontwikkelaars en adverteerders elkaar kunnen vinden. Apple die een gratis dienst gaat aanbieden klinkt echter zeer onwaarschijnlijk. Apple geeft nooit iets gratis weg. Het meest voor de hand ligt dat iAd op 30 juni gewoon ophoudt te bestaan.
Daar schuilt ook meteen het gevaar, Apple lijkt afstand te nemen van de advertentiemarkt. iAd is de laatste grote link tussen Apple en de advertentiemarkt. Een kleinere link is iTunes Radio, waarmee je naar radiozenders kan luisteren die gesponsord worden door advertenties om in de lucht te blijven. Ook daar komt een einde aan, iTunes Radio wordt onderdeel van het Apple Music-abonnement waarvoor gewoon betaald moet worden.
Apple stopt met alle vormen van advertenties en daar moet iedereen in de online wereld bang van worden of zich in elk geval zorgen over maken. Als Apple namelijk zijn rug toekeert naar de advertentiemarkt dan kunnen we erop rekenen dat Apple nog meer mogelijkheden gaat bieden om advertenties te blokkeren op websites en in apps. Door zich tegen de advertentiemarkt te keren kan Apple een flinke dreun uitdelen aan Google, maar trekt het tegelijkertijd ook de rest van het internet mee naar beneden.
Er was eerder al kritiek op de advertentieblockers van Apple, die worden namelijk wel toegepast in de browser maar niet in de apps, want daarmee verdienen Apple en de aangesloten app-ontwikkelaars hun geld. Dat werd al gezien als een aanval op het open internet. De volgende aanval gaat mogelijk nog veel verder. Het is de komende maanden afwachten wat Apple’s nieuwe visie is op de advertentiemarkt en zijn iAd-dienst, maar de kans is groot dat het voor online uitgevers steeds slechter wordt.