2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Na de T-Mobile storing van gisteren welke ongeveer 9 a 10 uur duurde zijn er klanten die zoveel hinder hebben ondervonden dat ze eigenlijk gecompenseerd willen worden door T-Mobile. T-Mobile heeft echter laten weten niet van plan te zijn klanten te gaan compenseren voor deze storing omdat er sprake zou zijn van overmacht.

Volgens T-Mobile is er sprake van "een eenmalig incident", waarbij er sprake is van technische overmacht door een storing in een verbindingscentrale in Amsterdam. Overmacht is iets wat T-mobile niet gaat compenseren, niet aan de particulieren klant maar ook niet aan de zakelijke klant.

De centrale waar ze storing zich voor deed is een van de grootste knooppunten van T-mobile en het centrum van het netwerk. "Het probleem werd uiteindelijk niet in het grote systeem zelf maar in een subsysteem gevonden. Dat hebben we losgekoppeld en toen konden we iedereen weer de juiste verbindingen en diensten leveren."

Het is duidelijk een van de grootste storingen ooit, waarbij klanten vanaf ongeveer 14:00 ’s middags tot uiterlijk 23:30 ’s avonds geen verbinding met het netwerk konden maken.

Volgens de woordvoerder van T-mobile gaat het echt om een eenmalige storing. Momenteel is het onderzoek in volle gang om te achterhalen wat er precies mis ging. Tot de uitslag van dat onderzoek er is wordt het kapotte subsysteem niet aan het hoofdsysteem gekoppeld. Dit kan zonder verdere impact op het netwerk, aldus T-mobile.

Volgens de woordvoerder heeft T-mobile wel "even nagedacht" over een compensatieregeling. "Dit is pure overmacht. We zijn niet de enige die dit overkomt. Het is heel geavanceerde en dure techniek maar ook die laat ons wel eens in de steek. Dit is overmacht, daar beroepen wij ons op – hoe vervelend we dit ook vinden voor sommige klanten – maar er komt geen compensatieregeling."

Voor zakelijke klanten geldt in principe hetzelfde, ook zij worden niet gecompenseerd maar mogen wel indien zij dat kunnen aantonen een compensatie regeling aankaarten bij T-mobile. "Maar ook daar geen belofte dat wij dat allemaal wel eventjes gaan oplossen. Het wordt case by case behandeld."