2min

T-Mobile had afgelopen weekend te kampen met een grote storing die ook niet snel bleek op te lossen. De storing begon vrijdagmiddag en pas zondagmiddag had T-Mobile het probleem volledig opgelost. Overigens hadden niet alleen T-Mobile-klanten last van de storing, ook virtuele providers op het netwerk van T-Mobile hadden problemen.

De storing bij T-Mobile zat in een zogenaamde Home Location Register (HLR), dit is een enorme database waarin de profielen van klanten staan opgeslagen. Daarin staat vermeld om wat voor soort aansluiting het gaat, wat voor soort abonnement, of de klant in het buitenland mag bellen, of er doorschakelingen actief zijn en dergelijke. Daarnaast worden in het HLR ook de locaties bijgehouden waar de klant zich bevindt.

T-Mobile had te kampen met een storing in de HLR op een van de drie datacenter-locaties en overschakelen naar een backup-unit bleek geen oplossing te bieden. Uiteindelijk hadden de technici het hele weekend nodig om de problemen onder controle te krijgen. Doordat er een storing was konden klanten zich niet aanmelden bij de HLR, klanten die al aangemeld waren konden in veel gevallen wel gewoon gebruik maken van het netwerk.

Klanten die op dit moment nog steeds geen bereik hebben doen er verstandig aan hun toestel opnieuw op te starten, dat zou het probleem moeten oplossen. Eventueel kan ook nog worden geprobeerd de simkaart eruit te halen en opnieuw erin te doen. Mocht dat allemaal niet werken moeten gebruikers contact opnemen met de klantenservice.

T-Mobile-klanten hebben recht op compensatie door de storing, later vandaag zal T-Mobile bekendmaken wat het gaat doen om de getroffen klanten te compenseren.

Klanten van Ben en Tele2 waren niet getroffen door de storing, zij maken weliswaar gebruik van het 2G- en 3G-netwerk van T-mobile, maar van een andere HLR.