1 min

Tags in dit artikel

, ,

In het eerste kwartaal van dit jaar zijn er minder tablets verkocht dan verwacht. Een belangrijke oorzaak van de tegenvallende verkoopcijfers is de introductie van de iPad 2.

Dat meldt onderzoeksbureau International Data Corporation (IDC). In de eerste drie maanden van dit jaar werden er wereldwijd 7,2 miljoen tablets verkocht. Dat is 28 procent lager dan verwacht.

Volgens het IDC is de introductie van de iPad 2 een belangrijke oorzaak van de lagere verkoopcijfers. Consumenten stelden de aankoop van een (nieuwe) tablet uit om de iPad 2 in huis te halen. Begin maart kondigde Apple de nieuwe tablet aan, maar deze was pas vier weken later voor de consumenten te koop. Dat was te wijten aan door vertraging in de aanlevering van de schermen voor de tablet.

Het is aannemelijk dat ook andere factoren hebben bijgedragen aan de tegenvallende verkoopcijfers. Zo is het mogelijk dat vele consumenten een (nieuwe) tablet hebben gekregen of gekocht rond de feestdagen. In het begin van het nieuwe jaar vallen diverse rekeningen op de deurmat van menig huishouden. Het is denkbaar dat de uitgaven voor tablets in deze periode achterblijft, omdat mensen andere financiële verplichtingen hebben. En ten slotte verloopt het economisch herstel van de crisis ook niet bepaald soepel.

Ondanks de tegenvallende verkoopcijfers in het eerste kwartaal verwacht IDC dat er dit jaar 53,5 miljoen tablets verkocht zullen worden. Dat is ruim drie miljoen stuks meer dan de vorige verkoopprojectie.